91

Octubre 2018

EDITORIAL

Mesurant la satisfacció dels estudiants

Martí Casadesús - Director

"He ofès Déu i la humanitat perquè la meva feina
no ha tingut la qualitat que hauria d'haver tingut."

Leonardo da Vinci

Des de l'any 2005 al Regne Unit s'utilitza la NSS (National Students Survey) com una de les principals eines per analitzar la qualitat dels estudis universitaris. Es tracta d'una enquesta, formada per 27 preguntes concretes, que es fa a tots els estudiants de darrer curs. Amb una participació de prop del 70% dels implicats, les dades mostren una visió determinada d'un sistema amb més de 350 centres docents.

Recalco, "visió determinada", perquè és evident que no són res més que dades subjectives, com totes les enquestes. Dades que, tot i ser fruit d'una participació elevada, sempre inclouen un marge d'error. Ara bé, això no les invalida i, per descomptat, no poden servir de coartada als qui no els agraden els resultats obtinguts: "no és representatiu", "només responen els descontents", "no mostra la realitat existent a les classes"... En tot cas, malgrat que mai no es pot tenir una fotografia exacta de la realitat existent, és clar que aquest és un exemple d'un sistema que té informació molt més acurada que no pas un que no té res, que pren decisions a partir només d'opinions vagues.

En aquest sentit, ja fa tres anys que des d'AQU Catalunya, i amb el conjunt de les universitats catalanes, vam iniciar un projecte similar: l'enquesta de satisfacció als estudiants de grau que s'acaben de titular. Es tracta d'una recollida de dades, molt simple i clara, que es porta a terme per mitjà d'una única enquesta, en aquest cas de 22 preguntes, idèntica a totes les universitats del sistema universitari català (SUC). Els primers resultats, títol per títol, amb una participació de prop de 17.000 graduats, ja es poden consultar al web públic EUC dades.

I, globalment, quins són els resultats obtinguts? A l'informe titulat La satisfacció dels graduats i les graduades de les universitats catalanes es poden consultar els resultats de manera conjunta. S'hi observa que, de mitjana, la satisfacció dels graduats del SUC amb la seva universitat és de 7 sobre 10. Cal dir, però, que val molt la pena consultar el web esmentat anteriorment i analitzar cas per cas. Les diferències són sovint significatives. Mentre que, en general, dins de cada centre docent les conclusions són similars entre estudis, no ho són tant quan comparem centres docents d'una mateixa universitat. Només cal mirar les dades i analitzar-les detalladament.

També s'aprecia, a grans trets, que la satisfacció amb els resultats de la formació i amb el suport a l'estudiant és prou elevada, en general per sobre de 7, però en canvi queda molt camí per recórrer en el procés d'ensenyament i aprenentatge. Així, malgrat que es reconeix la vàlua del professorat del SUC, aspectes com ara la tutorització, la coordinació de les assignatures, els sistemes d'avaluació, etc. tenen una valoració molt més baixa (5 o 6 sobre 10).

Veurem com evoluciona aquesta valoració durant els propers anys, però cal tenir present que, en definitiva, la satisfacció amb un servei com és la formació universitària no és res més que la diferència entre expectatives i percepcions. Paral·lelament a l'evidència que les universitats del SUC han millorat molt els darrers anys, i crec que d'això en som tots conscients, també han anat creixent les expectatives dels estudiants. Per tant, continua havent-hi un gap per cobrir. Així, tot i que tinguem una valoració alta, de 7, "notable just" seguint les avaluacions acadèmiques tradicionals, encara queden 3 punts per millorar. I res no ens assegura que les expectatives dels nous graduats amb les universitats no augmentin, i per tant en disminueixi la satisfacció.

Podem veure el got força ple, però sens dubte, parlant de qualitat universitària, hem d'esperar poder omplir-lo del tot.
 

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2017 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008