98

Juliol 2020

ARTICLES

L’experiència d’AQU Catalunya en els processos d’avaluació externa a distància

Esther Huertas - Cap de l'Àrea d'Avaluació de la Qualitat

AQU Catalunya ha treballat de manera ràpida per adaptar els seus procediments a les circumstàncies excepcionals derivades del brot de coronavirus SARS-CoV-2.

Pel que fa a l'avaluació institucional i de programes, s'han dut a terme un seguit d'accions per garantir que hi hagués protocols efectius per mantenir la majoria d'activitats relacionades amb el Marc VSMA.

Les condicions actuals i les dels propers mesos fan que l'avaluació presencial i la seguretat de totes les persones participants en el procediment d'avaluació siguin extremadament complicades. En aquest context, AQU Catalunya ha hagut de replanificar les visites d'acreditació previstes durant el període d'emergència sanitària i durant el segon semestre de l'any 2020 i ha adaptat el format de les visites presencials transformant-les en visites telemàtiques.

Una mostra de la feina duta a terme per l'Agència és el conjunt de documents que s'han elaborat durant aquest període per tal de donar resposta a les necessitats del sistema universitari català:

A partir de l'experiència adquirida durant aquests mesos, es poden assenyalar un conjunt de desafiaments generals associats als processos d'avaluació externa en aquest nou escenari, com són:

  • La gestió de la incertesa.
  • La preocupació de les universitats sobre dos elements rellevants: el procés d'ensenyament-aprenentatge i els processos d'avaluació externa.
  • La preservació dels drets de l'alumnat.
  • La sobrecàrrega de feina del professorat.
  • L'assegurament del mateix nivell de qualitat en el procés d'avaluació.
  • La pèrdua del contacte personal en els processos d'avaluació.

D'altra banda, també s'observen un seguit de reptes més particulars de l'Agència, com ara:

  • Donar una resposta ràpida i precisa a les necessitats del sistema universitari català.
  • Establir una comunicació efectiva amb les universitats.
  • Dissenyar un procés d'avaluació eficient per tal d'evitar la sobrecàrrega de feina.
  • Replanificar els processos d'avaluació de manera ràpida i àgil.
  • Organitzar un nou format de visites.
  • Acreditar titulacions de l'àmbit de Ciències de la Salut.

Fruit de l'experiència acumulada fins ara, AQU Catalunya ha après, entre altres aspectes, la importància dels elements següents:

  • Cal elaborar instruccions clares sobre el funcionament de les visites en format telemàtic (tant per a les persones avaluadores com per a les universitats).
  • S'ha de fer formació per als panels d'avaluació.
  • Les universitats sol·liciten més acompanyament.
  • Cal seleccionar un sistema de teleconferències robust i fàcil d'utilitzar que inclogui sala d'espera.
  • S'ha de garantir la confidencialitat en les diferents entrevistes.
  • Les institucions poden presentar evidències addicionals a través d'un e-mail corporatiu.
  • Cal adaptar el format d'agenda de visita.
  • No s'han de gravar les sessions.

L'agenda de la visita és un dels aspectes que ha necessitat més reflexió. Les característiques principals que cal tenir present a l'hora d'elaborar una agenda en format virtual són:

  • Evitar sessions de treball d'un dia complet. Es recomana fer sessions de mitjos dies.
  • Establir entre 10 i 15 minuts de descans entre sessions de treball.
  • Pel que fa a les entrevistes:
    • El nombre de participants de la universitat hauria de ser d'entre 5 i 8 persones.
    • Les persones avaluadores haurien de distribuir la seva participació durant les entrevistes.

Inicialment, les universitats es van mostrar escèptiques amb el nou format d'avaluació, fins i tot van expressar la seva preocupació pel possible impacte del procediment d'avaluació en format virtual en el resultat de l'acreditació dels títols oficials. Val a dir, però, que aquesta percepció ha canviat després de la primera experiència i han mostrat la seva satisfacció amb AQU Catalunya. És important esmentar que l'Agència garanteix la mateixa qualitat del procediment d'avaluació independentment del tipus de format de visita que s'organitzi; en conseqüència, els resultats de les avaluacions no es veuen afectats per la virtualització.

Si bé aquesta modalitat d'avaluació respon al període d'excepcionalitat, hi ha veus que comencen a plantejar-se nous models d'avaluació externa en modalitat híbrida, que combinarien la participació d'un panel de persones expertes que visitarien presencialment el centre i de vocals internacionals que podrien participar des del seu lloc de residència.

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. d'Enric Granados, 33, 08007 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2020 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008