Opinió dels ocupadors
L’estudi Ocupadors té el propòsit de conèixer l’ocupabilitat de les persones graduades recentment a Catalunya. Mitjançant una enquesta, l’estudi recull la percepció d’empreses i organitzacions sobre la formació de les persones graduades recentment i l’analitza conjuntament amb les dades de les enquestes de Satisfacció i Inserció Laboral. L’objectiu últim dels estudis és el de fer propostes de millora de les titulacions, les quals es generen en jornades on representants dels grups d’interès debaten els resultats.
Resultats
Què és l’estudi Ocupadors?
L’estudi Ocupadors analitza l’ocupabilitat universitària —entesa com la capacitat per part de les universitats de dissenyar formació d’un perfil que respongui a les competències i qualificacions sol·licitades en el mercat laboral— donant protagonisme a l’opinió d’empreses, institucions i organitzacions que contracten persones graduades recentment.
L’opinió del col·lectiu ocupador es recull mitjançant una enquesta adaptada a 17 àmbits educatius i que s’analitza juntament amb les dades de les enquestes de Satisfacció i Inserció Laboral per proporcionar un conjunt d’evidències que, des d’una perspectiva transversal, ajudi a la comunitat universitària a fer propostes de millora de les titulacions des de la perspectiva de l’ocupabilitat. Aquestes propostes de millora les generen experts i agents implicats que participen a jornades de presentació de resultats.
Tercera edició de l’enquesta (2021-2023)
La 3a edició de l’estudi d’Ocupadors analitza, per una banda, dades sobre ocupabilitat universitària de sistema mitjançant una enquesta recollida amb la col·laboració d’Idescat i, per l’altra, les dades de l’enquesta al col·lectiu ocupador recollida per AQU Catalunya i adaptada a 17 àmbits educatius específics.
La col·laboració amb l’Idescat es va materialitzar el 2021, on vam col·laborar en el disseny del Mòdul d’Actualitat Empresarial “Contractació de personal: universitat i empresa” de l’enquesta del Clima Empresarial (CLEM). En aquest mòdul es va preguntar a establiments situats a Catalunya sobre dificultats en la contractació de persones graduades recentment i sobre quines competències transversals, adquirides per aquestes persones durant la seva formació universitària, tenen més marge de millora. Podeu trobar un resum dels resultats d’aquesta enquesta aquí.
Entre maig i juliol de 2021 es va portar a terme el treball de camp de la tercera edició de l’enquesta general al col·lectiu ocupador. A més, entre el maig i el juliol de 2022 es va realitzar la recollida de dades dels sectors d’Educació Primària, Secundària, Infermeria i Medicina. En total, es van recollir 3.042 respostes. L’enquesta s’estructura en els següents blocs:
- Dificultats en la contractació
- Satisfacció amb les competències de les persones graduades recentment i/o de l’estudiantat en pràctiques
- Competències que han de millorar les persones graduades recentment i/o l’estudiantat en pràctiques
- Prospectiva
L’enquesta s’ha adaptat a 17 àmbits educatius, desenvolupant un llistat de competències específiques per a cada àmbit educatiu, a fi de poder obtenir informació més precisa sobre les particularitats de diferents titulacions, així com de les necessitats específiques de les empreses i organitzacions que contracten persones titulades de diversa procedència formativa. Addicionalment, s’inclou un llistat de competències transversals per a la resta de titulacions.
El 2021, amb la finalitat de potenciar la participació en l’enquesta, les empreses i organitzacions que han respost el qüestionari han entrat en el sorteig d’un ordinador portàtil Lenovo ThinkPad. Consulta les bases del sorteig.
El 2022, amb la mateixa finalitat els centres sanitaris també han participat en el sorteig d'un ordinador portàtil MacBook Air. Consulta les bases del sorteig.
Enquestes
Consulta la metodologia utilitzada durant el treball de camp del projecte.
Consulta l’origen i ús de les dades de contacte de l’enquesta d’ocupadors d’AQU Catalunya:
Fases del projecte
Les fases definides per a aquesta tercera edició de l’enquesta (2021-2023) són les següents: