Gener 2011
Al Regne Unit estan a punt de produir-se grans canvis en l'educació superior com a conseqüència de les modificacions de finançament que ha introduït el Govern amb la finalitat de disminuir el cost de les ajudes governamentals i d'incrementar les tarifes dels estudiants. Les universitats i les agències com la QAA s'han abocat a una reflexió molt seriosa sobre la manera com aquests canvis afectaran la nostra relació amb els estudiants.
Al meu entendre, però, hi ha una altra qüestió, encara emergent, que també tindrà fortes repercussions en l'educació superior i que, a més, pot oferir grans oportunitats: l'arribada de la generació Y.
La generació Y està formada per aquelles persones nascudes al llarg dels anys noranta i principis del segle XXI. Des del meu punt de vista, les seves actituds i la seva visió del món han estat forjades, bàsicament, per dos elements:
Poden semblar simples fets consumats, si tenim en compte les repercussions que aquests dos aspectes han tingut en la nostra vida quotidiana, però a més a més han determinat l'actitud davant la vida dels joves que van créixer durant aquest període, com també la manera en què veuen el món que els envolta.
Gràcies a l'entorn econòmic que han viscut, no tenen tanta por als canvis i confien més en les perspectives de futur i en el ventall de possibilitats i oportunitats que tenen a l'abast. A més a més, també esperen poder gaudir d'un accés còmode i il·limitat als béns materials. La revolució d'Internet, al seu torn, els ha permès informar-se i els ha conferit unes capacitats del tot inimaginables fa quinze anys.
Per a aquesta generació, la facilitat amb què es pot accedir a la informació, comprovar-la i qüestionar-la a través de Google o Viquipèdia; les preguntes i els temes que es poden plantejar instantàniament a Twitter o Facebook i que reben resposta de centenars o milers d'interlocutors; o la facilitat i la rapidesa amb què Internet i les organitzacions poden aprendre dels seus usuaris i donar-los resposta, no són un fenomen, sinó una realitat ineludible, no més sorprenent del que va significar per a generacions anteriors el fet d'encendre un televisor o posar una rentadora.
No són reptes que calgui afegir a la revolució del consum post-Browne, sinó els trets definidors que aquesta revolució perpetuarà. L'educació superior del Regne Unit no ha assolit l'èxit i el reconeixement internacional adormint-se sobre els llorers. Confio que les institucions d'educació superior respondran a aquests canvis i s'hi adaptaran, sobretot pel que fa als aspectes següents, que són els que, al meu entendre, necessiten una major adaptació: