89

Abril 2018

ARTICLES

6a edició de l'estudi d'inserció laboral: màsters

Daniel Torrents - Gestor de projectes de l'Àrea d'Internacionalització i Generació del Coneixement

L'any 2017 han estat enquestades un total de 8.747 persones titulades de màster els cursos 2011-2012 i 2012-2013, xifra que representa prop de la meitat de la població que va obtenir una titulació de màster en el sistema universitari català (SUC) durant aquests dos cursos. En aquesta última edició de l'estudi (2a edició en el cas dels màsters), hi han participat el conjunt de les universitats públiques i privades catalanes i dotze centres adscrits.

Població, mostra, percentatge de resposta i percentatge d'error mostral de l'estudi d'inserció laboral 2017 de la població titulada de màster

Població Mostra Resposta Error mostral
19.307  8.747 45,3% 0,79%

L'anàlisi del nivell postgrau pren cada cop més rellevància en la nostra societat. El curs 2011-2012, per cada 3 titulats de cicles/graus se'n graduava 1 de màster; quatre anys després, el curs 2015-2016, per cada 2 titulats de cicles/graus ho feia 1 de màster.

Tot seguit esbossarem alguns dels resultats més rellevants de l'informe La inserció laboral dels titulats i titulades de màster de les universitats catalanes.

Ocupació i condicions laborals

Les dades del 2017 indiquen que 9 de cada 10 titulats de màster estan treballant en el moment de l'enquesta, mentre que únicament el 6% està cercant feina. A més, 6 de cada 10 titulats treballen o han treballat recentment del que han estudiat, proporció que ha augmentat respecte del 2014 en gairebé tots els subàmbits.

Evolució del percentatge de titulats que realitzen funcions específiques del màster per subàmbit

Evolució del percentatge de titulats que realitzen funcions específiques del màster per subàmbit

 

Les condicions laborals dels titulats de màster, a diferència dels de grau, també han millorat respecte del 2014. Augmenten els contractes fixos per sobre dels temporals, i també el nombre de titulats de màster que tenen treballadors a càrrec, especialment els de quadre intermedi.

Evolució de les condicions laborals dels titulats de màster (en punts percentuals)

Qualitat de l'ocupació 

No obstant això, cal esmentar les diferències que es produeixen segons l'àmbit de coneixement, tal com es mostra a la taula 2, i que es poden veure amb més detall a l'EUC Dades.

Condicions laborals dels titulats de màster per àmbit de coneixement

  Contracte indefinit Jornada a temps complet Més de dosmileuristes Amb responsabilitats
Humanitats 40% 64% 32% 39%
Ciències Socials 57% 81% 55% 51%
Ciències Experimentals 34% 84% 34% 35%
Salut 49% 82% 50% 42%
Enginyeries 52% 91% 62% 53%

Satisfacció amb la formació

La majoria de competències pròpies del màster, d'acord amb el Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (MECES), assoleixen l'aprovat pel que fa a la satisfacció dels titulats. No obstant això, entre el 2014 i el 2017 s'observa una lleugera disminució en la satisfacció d'una bona part dels ítems (es produeix sobretot en els àmbits de Ciències Socials i Enginyeries).

Evolució de la satisfacció amb la formació dels titulats de màster

  2014 2017 Diferència
2017-2014
Formació teòrica 6,8 6,7 -0,1
Formació pràctica 6,0 5,8 -0,1
Comunicació 6,4 6,3 -0,1
Treball en equip 6,0 5,9 -0,1
Solució de problemes 5,7 5,6 -0,1
Pensament crític 6,8 6,7 -0,1
Creativitat i innovació 5,9 5,7 -0,2
Documentació 6,9 6,7 -0,1
Anglès 3,2 3,2 0,0
Autoavaluació i autoaprenentatge 6,3 6,2 -0,1
Responsabilitat ètica i social 6,1 5,9 -0,2

Concretament, el 2017 les competències no tan sols estan per sobre de l'aprovat, sinó que obtenen un nivell semblant al que es demana en el mercat de treball. L'anglès, però, continua sent l'assignatura pendent del SUC. A la figura 3 es mostra el dèficit de formació, és a dir, la diferència entre la mitjana de nivell de formació rebuda i la seva utilitat per a la feina.

Dèficit de formació dels titulats de màster (només entre els que desenvolupen funcions de nivell universitari)

Qualiat formacio millora



Intenció de repetir el màster

Finalment, els titulats de màster estan força satisfets amb la titulació cursada, i 2 de cada 3 el tornarien a fer. Les dades mostren que, respecte del 2014, aquesta satisfacció ha disminuït lleugerament en una bona part dels subàmbits, especialment en el d'Economia, Empresa i Turisme i en el de TIC, de manera paral·lela a la disminució de la satisfacció formativa que acabem de comentar.

Evolució de la intenció de repetir el màster per subàmbit

Dèficit de formació dels titulats de màster

Així doncs, si bé tots els indicadors laborals són positius i a l'alça, els pròxims cursos tenim el repte de centrar l'atenció en la formació i la satisfacció dels estudiants amb els programes de màster, en un moment de multiplicació de l'oferta i d'una demanda sense precedents. 

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2017 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008