91

Octubre 2018

ARTICLES

Consideracions sobre l’assegurament de la qualitat en la formació en línia (e-learning)

Esther Huertas - Gestora de projectes de l'Àrea d'Avaluació de la Qualitat

B91_Portada ENQALes universitats i els centres d'educació superior de tot Europa i d'una gran part del món han incorporat ràpidament nous mètodes d'ensenyament i aprenentatge relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació. Ens estem referint als ensenyaments virtuals o semipresencials. Les universitats i els centres d'educació superior s'han adaptat ràpidament a aquest escenari. No obstant això, les agències de qualitat presenten, en general, una certa demora a l'hora d'abordar les particularitats dels processos d'assegurament de la qualitat en e-learning.

En aquest sentit, ENQA (associació europea d'agències de garantia de la qualitat) ha contribuït a cobrir aquest buit mitjançant la creació d'un grup de treball que s'ha centrat en l'anàlisi dels estàndards europeus (ESG, 2015) des de la perspectiva de l'e-learning. La finalitat més rellevant d'aquest grup de treball ha estat aportar un marc comú d'entesa entre les institucions d'educació superior i les agències de qualitat pel que fa a l'ensenyament virtual.

Aquest grup de treball, format per deu agències europees, ha estat liderat per AQU Catalunya. El resultat de l'encàrrec realitzat ha estat l'elaboració del document titulat Considerations for quality assurance of e-learning provision, publicat recentment per ENQA. Aquest document inclou la definició de l'e-learning i les seves diferents formes, i també l'anàlisi dels estàndards per a la garantia de la qualitat des del punt de vista de les institucions d'educació superior i de les agències de qualitat.

La conclusió principal a la qual ha arribat el grup de treball esmentat fa referència al fet que els estàndards i les directrius per a l'assegurament de la qualitat en l'Espai europeu d'educació superior (ESG, 2015) són aplicables de la mateixa manera a tots els tipus d'ensenyaments, si bé cal realitzar una interpretació dels diferents estàndards des de la perspectiva de l'e-learning. Així, es pot afirmar que els estàndards europeus no són contradictoris amb la generació de noves oportunitats per a la innovació i la millora dels processos de garantia de la qualitat, com pot ser l'ensenyament virtual.

Si bé el grup de treball ha analitzat tots i cadascun dels estàndards europeus, s'observa que no tots presenten la mateixa rellevància, tal com queda reflectit en el document publicat per ENQA esmentat anteriorment.

En resum, les consideracions d'aquest document haurien d'ajudar les agències de qualitat a desenvolupar metodologies d'avaluació que tinguin en compte les particularitats de l'e-learning. Al seu torn, les universitats tradicionals que imparteixin titulacions virtuals o mixtes haurien d'adaptar el seu sistema de garantia interna de la qualitat per tal d'assegurar la qualitat del procés d'ensenyament-aprenentatge.

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2017 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008