97

Abril 2020

OPINIÓ

L’avaluació del professorat universitari

Montserrat Llagostera - Catedràtica de Microbiologia de la Universitat Autònoma de Barcelona

B97_Opinio ProfessoratLa Comissió d'Avaluació de la Recerca (CAR) d'AQU Catalunya és la responsable d'avaluar i atorgar les acreditacions d'alguna categoria de professorat universitari i de reconèixer els trams de recerca. Anualment, l'Agència publica els criteris per a les diferents avaluacions. És sota aquestes premisses i en el marc d'un procés d'avaluació molt ben definit que treballen els membres de les comissions específiques de la CAR.

Pel que fa a la Comissió específica de Ciències de la Vida, cada sol·licitud és avaluada per dues persones de la mateixa àrea de la sol·licitud o d'una àrea afí. Posteriorment, la Comissió avalua de manera col·legiada i presencial cada sol·licitud, tenint com a referent les dues avaluacions abans esmentades. Vull emfatitzar que els avaluadors emeten la seva avaluació de forma totalment independent, aplicant els criteris amb responsabilitat i rigor i tenint en compte tant la trajectòria de la persona sol·licitant com els matisos derivats de la seva pròpia avaluació. Aquests mateixos valors regeixen les reunions de la Comissió, la qual, durant el temps que n'he estat membre, ha pres totes les seves decisions per consens, fet que ha comportat de vegades debats molt intensos i profunds.

Una altra tasca de les comissions específiques és reflexionar sobre els criteris d'avaluació. A escala mundial, hi ha força consens sobre quins són els indicadors clau per avaluar la recerca en l'àmbit de Ciències de la Vida. La Comissió ho ha tingut sempre en compte, però també ha reflexionat sobre les circumstàncies canviants que envolten la recerca, així com els estàndards i la realitat de cada àrea dins de l'àmbit, amb l'objectiu de matisar millor els indicadors i la seva aplicació. Va ser molt rellevant el debat sobre el fet que la qualitat dels mèrits aportats pogués compensar la mancança d'algun mèrit determinat. La Comissió ja aplicava aquest criteri de manera habitual; calia, però, explicitar-ho.

Finalment, pel que fa al procés d'avaluació, cal esmentar que en el món científic hi ha obert un debat sobre la necessitat de millorar les formes com s'avaluen els resultats de la recerca. Recentment, el Consell de Govern d'AQU Catalunya s'ha adherit a DORA (Declaration on Research Assessment), per donar suport a aquesta iniciativa i fer així un primer pas en aquest sentit.

El procés d'avaluació de professorat universitari està pensat per garantir que les universitats disposin de persones candidates que tinguin una experiència contrastada i de qualitat en recerca, d'acord amb els estàndards dels seus àmbits. Des d'aquestes línies vull rompre una llança a favor que en el procés d'avaluació també es valori la docència. Hi ha unes quantes raons, però la més important per a mi és la necessitat urgent de posar en valor la docència universitària. Això només podrà ser una realitat si la docència i la recerca reben la mateixa atenció. Cal considerar que la universitat necessita bons investigadors docents o, el que és el mateix, bons docents investigadors, ja que aquests són els responsables en darrer terme de la formació de professionals per a les nostres empreses, de docents per al nostre sistema educatiu i d'investigadors per a la mateixa universitat i per als nostres instituts de recerca. Reflexionem-hi.
 

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2020 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008