Les universitats de Catalunya són institucions consolidades com a centres de docència orientada a l’ocupabilitat, i ofereixen un conjunt de titulacions de qualitat que equipen persones amb les competències i qualificacions requerides pel mercat laboral.
Aquesta és la principal conclusió extreta de les dues últimes jornades del cicle Ocupabilitat i Formació Universitària d’AQU Catalunya, en què es va reflexionar sobre la idoneïtat de les titulacions universitàries en els àmbits d’Economia i Empresa (on es van analitzar els graus del subàmbit d’Economia i del d’Administració d’Empreses) i Psicologia en relació amb la seva capacitat de dotar les persones graduades d’eines que els permetin rendir i créixer en la seva tasca professional.
Aquest cicle és també la culminació de l’ambiciós projecte Ocupadors d’AQU Catalunya, iniciat el 2014 amb l’objectiu d’incorporar, al sistema de dades produïdes per l’Agència, la veu de les entitats i empreses que contracten persones graduades recentment. En consonància amb les línies estratègiques d’AQU Catalunya, aquestes dues jornades van contribuir a facilitar l’accés a dades quantitatives i qualitatives que, de manera integrada, van permetre fer propostes de millora de la qualitat de les titulacions de grau escodrinyades. En aquest sentit, tots dos esdeveniments van incorporar una ponència d’un expert acadèmic de projecció internacional, que va enriquir el debat amb informació sobre tendències de les professions associades a les titulacions esmentades i de com s’articula la seva educació en l’àmbit universitari. A continuació, el personal d’AQU Catalunya va fer una presentació relativa a l’oferta i demanda, la satisfacció, la inserció laboral i l’opinió del col·lectiu ocupador sobre les persones graduades en Psicologia i en Economia i Empresa. Finalment, una taula rodona formada per experts acadèmics, ocupadors i alumni va ser l’encarregada d’integrar la perspectiva del ponent internacional, les dades d’AQU Catalunya i l’experiència de les mateixes persones participants en la taula rodona per produir propostes de millora de les titulacions.
Tot i que les dades presentades demostren que els graduats i graduades en aquestes titulacions estan satisfets amb la seva formació, tenen una bona inserció laboral i contribueixen positivament als seus llocs de feina, les jornades van permetre identificar punts de millora, condició necessària per mantenir-se en un procés continu envers l’excel·lència. Per exemple, pel que fa a la satisfacció amb les pràctiques externes de les persones graduades en tots dos àmbits, es va identificar que tendeixen a estar més en desacord amb l’afirmació “les pràctiques externes m’han permès aplicar els coneixements adquirits durant la carrera” que el conjunt de titulats i titulades del sistema universitari català (SUC).
En relació amb l’opinió del col·lectiu ocupador, es va assenyalar que les empreses i institucions que contracten persones acabades de graduar en Economia i Empresa veuen marge de millora en la capacitat per establir objectius i prioritats, en l’orientació a resultats i en la capacitat per esbrinar les necessitats i desitjos dels clients. Pel que fa als establiments que contracten persones graduades en Psicologia, es va destacar que les habilitats interpersonals i comunicatives, la detecció de les necessitats de les persones i la intervenció amb persones en diferents àrees (clínica, educativa, laboral, jurídica, etc.) són les competències que haurien de ser reforçades.
També respecte dels graus de Psicologia, es va identificar que la seva inserció laboral —en termes de salari, adequació i tipologia de contracte— es trobava per sota de la mitjana del conjunt de titulacions del SUC.
Tenint en compte que les universitats tenen una capacitat limitada d’influir en la conjuntura econòmica i l’estructura del mercat laboral —aspectes fonamentals a l’hora d’entendre l’ocupabilitat dels graduats i graduades—, les persones participants en aquests dos esdeveniments van proposar un conjunt de suggeriments de millora que es poden circumscriure a l’activitat docent i institucional de les universitats.
Algunes d’aquestes propostes són les següents: