95

Octubre 2019

EDITORIAL

Per què ens cal, ara, el Marc Català de Qualificacions (MCQES)?

Martí Casadesús - Director

En aquest butlletí veureu com des d'AQU Catalunya, i amb el suport econòmic d'INQAAHE (International Network for Quality Assurance Agencies in Higher Education), s'ha elaborat el Marc Català de Qualificacions (MCQES), un marc on es determina el tipus de formació que s'espera per a cada nivell d'estudis superiors. Però, per a què ens cal el MCQ? No n'hi ha prou amb el marc europeu? O amb el marc estatal? I per què ara? No fem tard?

El MCQES ens cal senzillament per millorar el disseny de les titulacions i, en paral·lel, disposar d'un sistema d'avaluació d'aquestes titulacions més efectiu i eficient. Així de clar. I sí, ara és un bon moment, perquè amb la possible reforma del Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials es podria avançar cap a un sistema dels processos d'avaluació més semblant a la pràctica de la majoria de països europeus.

M'explicaré amb dos exemples pràctics:

  • En primer lloc, aquest marc diferencia per primera vegada dos tipus de graus, segons que s'organitzin en 180 ECTS o en 240. Aquesta és una possibilitat que ofereix l'ordenament estatal, però que, en no disposar de cap referent, no s'ha dut a terme ni amb la forma ni amb la intensitat adequades. El MCQES pretén donar resposta a aquesta problemàtica, ja que estableix un referent clar sobre aquesta qüestió.
  • I, en segon lloc, un exemple pel que fa al disseny d'un grau. Si s'analitza el disseny de la pràctica majoria de titulacions d'arreu del món, es comprova que sempre es defineixen a partir de tres conceptes: “skills, knowledge and competences”. És a dir, quines habilitats i quin coneixement han de tenir les persones gradua des d'un determinat títol, i en quines competències s'han format. Basar-se en aquests tres conceptes permet la comparabilitat i una avaluació ràpida i consistent dels títols universitaris, que s'utilitza, per exemple, en l'assignació de beques per a la Unió Europea.

La reforma del Reial decret 1393 hauria d'establir que l'avaluació de les titulacions seguís les directrius de qualitat de les agències externes d'avaluació, cosa que permetria elaborar els protocols d'avaluació de titulacions ex ante i ex post partint de criteris tècnics —que al seu torn s'emparen en estàndards europeus i internacionals—, i, en especial, adequant-los a cada conjunt de títols o de centres en concret.

Sens dubte, disposar d'un marc de qualificacions com del que ens dotem ara mateix és fonamental per a aquest repte de futur que ens espera. D'aquest marc, se n'haurien de desprendre els nous protocols d'avaluació.

Voldria agrair molt sincerament al grup d'experts, nacionals i internacionals, la seva participació en la redacció del MCQES, un instrument que ens serà molt útil, més enllà dels possibles canvis normatius. Moltes gràcies a tots!
 

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008