96

Gener 2020

22.11.2019

Conclusions i propostes de millora per a la formació universitŕria en l’ŕmbit de les Biocičncies

191122_JornadaOcupaBiociencies

D'esquerra a dreta, Néstor Torres, Martí Casadesús i Sandra Nieto durant la jornada de 'Reptes en la formació en l'ŕmbit de les Biocičncies'

La Facultat de Biociències de la Universitat Autònoma de Barcelona va acollir el passat 8 de novembre la jornada Reptes en la formació universitària en l’àmbit de les Biociències. La jornada s’emmarca dins el cicle de jornades Ocupadors d’AQU Catalunya, i va comptar amb la participació de personal acadèmic, ocupador, estudiant i expert en l’àmbit de la qualitat universitària.

El taller es va dividir en tres grans blocs. En el primer, vam comptar amb la ponència principal de Néstor Torres, vicerector d’Innovació Docent i Qualitat i Catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular a la Universitat de La Laguna. Torres va partir de l’explicació del model tradicional d’aprenentatge per explicar els canvis que requereixen els ensenyaments, tant els d’abast curricular, com metodològic. A continuació, va proposar una sèrie d’innovacions docents i estratègies educatives, així com recomanacions tant a ocupadors com universitats per a l’alineació de la oferta i demanda d’habilitats en els graduats.

En el segon bloc, la responsable de l’enquesta al col·lectiu Ocupador, Sandra Nieto, va presentar els resultats de l’enquesta elaborada per l’Agència, relatius a la formació i les competències dels graduats ocupats al sector. Entre aquests, destaca la satisfacció global dels ocupadors amb les competències dels titulats i titulades de l’àmbit.

El tercer gran bloc va ser una taula rodona on hi van participar representants del col·lectiu ocupador, acadèmic i estudiantil. Aquesta taula va permetre el debat entre els diferents col·lectius interessats en la millora dels ensenyaments de l’àmbit de les Biociències.

Les conclusions i propostes de millora més destacables de la jornada s’han recollit al document Conclusions i propostes de millora de la jornada ‘Reptes en la formació universitària en l’àmbit de les Biociències’.

A continuació, sintetitzem les propostes de millora recollides:

  • Apostar pel canvi a la metodologia activa
  • Contribuir a la millora de les competències del professorat
  • Integrar el lideratge i la gestió de projectes
  • Facilitar més competència pràctica
  • Proporcionar més oportunitats d’experiència laboral, en especial vetllant per l’adequació de l’oferta pública al perfil dels titulats.
  • Integrar les habilitats transversals en els graus
  • Potenciar els cursos específics per a l’adquisició de competències (soft skills),
  • Millorar l’orientació professional i la conscienciació sobre les oportunitats d’ocupació
  • Dissenyar un itinerari de “gestió”
  • Millorar el coneixement d’anglès
  • Ajustar l’oferta formativa a les necessitats del mercat
  • Potenciar la participació de l’estudiantat en la implantació dels plans d’estudis
ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2020 AQU Catalunya – Dipňsit legal B-5.686-2008