Setembre 2014
Des de la posada en marxa de les emissions dels informes de professorat lector l'any 2003, s'han avaluat més de 6.600 expedients, dels quals el 60% han estat favorables. Tal com diu la llei, la figura de professorat lector obre les portes de la carrera acadèmica a través de la via contractual i permet accedir més endavant a categories superiors amb contracte indefinit.
En aquest article, a partir de tres variables rellevants, hem analitzat l'eficiència del procés d'emissió d'aquests informes. En concret, les variables considerades han estat: taxa d'èxit, edat d'obtenció de l'informe favorable i taxa de recursos interposats.
Hem considerat l'eficiència del procés d'emissió dels informes de professorat lector a partir d'aquestes variables perquè entenem que, d'una manera molt gràfica, expressen si les avaluacions s'estan realitzant adequadament. Així, utilitzant la metàfora dels semàfors, hem assignat el color verd a les altes taxes d'èxit, la baixa edat d'obtenció de l'informe favorable i el baix nivell de recursos d'alçada interposats. Per contra, hem assignat el color vermell a les baixes taxes d'èxit, l'alta edat d'obtenció de l'informe i l'alt nivell de recursos interposats. L'emissió dels informes de professorat lector és un procediment administratiu, per la qual cosa els recursos d'alçada fan referència a la possibilitat que tenen totes les persones sol·licitants d'interposar un recurs contra la decisió de la comissió per tal que es revisi la seva sol·licitud d'avaluació.
Lògicament, l'establiment dels llindars és un procés relativament arbitrari. Ara bé, d'acord amb el punt de vista de les comissions d'avaluació, es consideren adequats els llindars següents:
Resultats
Globalment, durant el període 2003-2013, la taxa d'èxit ha estat del 60%, l'edat mitjana en què s'assoleix l'informe favorable de professorat lector és 35 anys i la taxa de recursos d'alçada és del 8%.
La taula següent presenta les dades desagregades per subcomissions:
Taula 1. Eficiència (2003-2013)
D'acord amb els criteris establerts, la primera impressió és que, a grans trets, el procés d'avaluació es desenvolupa en un escenari raonablement satisfactori. Sovint, però, es destaca que 35 anys de mitjana és una edat relativament alta per iniciar una carrera acadèmica, tal com està definida la figura de professor lector.
Ara bé, es poden fer algunes consideracions sobre les caselles de color vermell:
Pel que fa a les caselles de color verd, cal destacar que la comissió de Ciències presenta altes taxes d'èxit, baixes edats d'acreditació i baixes taxes de recursos. Una cosa semblant succeeix a Enginyeria i Arquitectura.
També es poden visualitzar les dades per quinquennis, per veure si al llarg dels deu anys hi ha hagut canvis significatius. Així, hem considerat el període 2003-2008 i el període 2009-2013.
Taula 2. Eficiència (2003-2008)
Taula 3. Eficiència (2009-2013)
Novament, a grans trets, no s'observen grans diferències entre períodes. Ara bé, es pot subratllar el següent:
Els resultats d'aquesta anàlisi han estat presentats a les comissions d'avaluació i al Consell de Direcció d'AQU Catalunya.