AQU Catalunya analitza les potencialitats de la intel·ligència artificial en l’acreditació de titulacions
En aquesta exploració preliminar de l’ús de la intel·ligència artificial, l’Agència analitza l’efectivitat de l’aplicació d’aquesta tecnologia en la predicció de resultats d’acreditació de la qualitat de titulacions universitàries.
AQU Catalunya ha analitzat l’efectivitat de la intel·ligència artificial (IA) en un estudi que explora de manera preliminar l’ús d’aquesta tecnologia en els processos d’avaluació de la qualitat de les titulacions universitàries. L’estudi, fet en un moment propici perquè el sistema universitari disposa d’un volum i una varietat de dades creixents i perquè els processos d’avaluació de la qualitat estan virant cap a un plantejament d’avaluació de centres, se centra les potencialitats de la IA en la predicció, la classificació i l’agrupament de dades, ja que els algorismes de machine learning poden aprendre patrons i relacions complexes entre les variables. L’objectiu de l’estudi, per tant, és valorar si es poden construir eines d’avaluació simplificades que esdevinguin un complement útil per als diferents agents d’interès.
L’estudi, que ha tingut en consideració tots els protocols d’acreditació de graus i màsters universitaris d’AQU Catalunya fins a l’any 2021, n'ha inclòs un total de 1.235 (498 de graus i 737 de màsters), dels quals el 70-80% obtenen un resultat d’assoliment i el 20-30% restant obtenen una acreditació amb condicions o vers l’excel·lència. A cadascun dels protocols se li han assignat les dades provinents dels indicadors disponibles per a AQU Catalunya per tal de fer l’anàlisi del seu ajustament amb els resultats reals obtinguts.
L’anàlisi, estructurada en dues fases –la primera es una anàlisi descriptiva i la segona aplica tècniques d’aprenentatge automàtic (machine learning)–, planteja conclusions com, per exemple, que la correlació entre els indicadors quantitatius analitzats i els resultats de les acreditacions realitzades és baixa. No obstant, assenyala que la taxa d’ECTS impartits per professorat doctor és l’indicador més correlacionat amb el resultat de l’acreditació. Aquesta anàlisi, que únicament vol plantejar un punt de partida en la reflexió i l’exploració d’aquestes tècniques per a l’avaluació de titulacions, també ha conclòs que l’obtenció d’un resultat d’acreditació vers l’excel·lència tot i una baixa satisfacció de l’estudiantat és una situació que es produeix en el 3-5% de les avaluacions.
L’informe, que podeu consultar íntegre aquí, ha estat acompanyat per un taller amb personal tècnic de l’Àrea d’Avaluació de la Qualitat d’AQU Catalunya per fer el traspàs dels resultats de l’anàlisi quantitativa del projecte a fi de promoure’n la reflexió interna. A més, el taller també pretenia recollir l’opinió qualitativa de les persones tècniques superiors sobre els indicadors utilitzats en l’acreditació i veure’n l’encaix amb els resultats quantitatius obtinguts. L’informe ha estat realitzat pels tècnics d’AQU Dani Torrents Vilà i Núria Mancho Fora.