L’'Informe d’estudiants' per a l’acreditació de titulacions i centres
Introducció
La participació de l’estudiantat en els processos d’acreditació —tant de títols com de centres— es vehicula a través de la seva presència al llarg de tot el procés d’acreditació, tant en la fase interna com en l’externa de l’avaluació. No obstant, la representativitat del col·lectiu davant els processos d’acreditació pot quedar condicionada per la major o menor fortalesa de les estructures de participació i representació estudiantil de cada centre, per les possibles dificultats a l’hora de trobar estudiants per a les audiències o pel grau de coneixement del col·lectiu sobre els mecanismes de qualitat.
Per abordar aquest repte, el Comitè d’Estudiants d’AQU Catalunya, d’acord amb el Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT), ha acordat activar un procediment d’Informe d’estudiants que parteix d’experiències internacionals considerades com a bones pràctiques en l’àmbit de l’assegurament de la qualitat entre les quals es destaquen els referents d’agències com la QAA (Regne Unit), la QQI (Irlanda), o la UKA (Suècia). Aquest procediment consisteix en la redacció d’un informe independent elaborat per l’estudiantat de les titulacions o dels centres per acreditar, que acompanyi a manera d’evidència complementària l’autoinforme d’acreditació que elabora el comitè d’avaluació interna (CAI).
Aquest informe, que no substitueix en cap cas la participació del col·lectiu d’estudiants en la fase interna de l’avaluació, ni en la fase externa, s’implanta en un moment en què tant AQU Catalunya com les universitats catalanes han assolit una experiència suficient en aquests processos d’avaluació. A més, en aquest moment gairebé la totalitat dels centres universitaris de Catalunya han superat almenys un cicle d’acreditació de titulacions.
Com s’elabora aquest informe?
Els diferents aspectes relacionats amb el procediment d’elaboració de l’informe es poden agrupar en tres etapes: una primera etapa de planificació i preparació prèvia que es centra en la identificació dels centres i de l’estudiantat coordinador de l’informe, una segona etapa que consisteix en la generació de l’informe i una tercera etapa centrada en la tramesa de l’informe. El detall de les indicacions metodològiques per a l’elaboració de l’informe es recull al document d’Orientacions per a l’elaboració de l’Informe d’estudiants per a l’acreditació de titulacions i centres. Aquest document s’acompanya amb dos models d’informe: un per titulacions i un altre per centres. Ambdós s’ofereixen com a documents de suport per a l’estudiantat que ha de redactar l’informe.
Documents d’interès
Orientacions per a l’elaboració de l’'Informe d’estudiants' per a l’acreditació de titulacions i centres (setembre 2024)
Model per a l’elaboració de l’'Informe d’estudiants' per a l’acreditació de titulacions (setembre 2024)
Model per a l’elaboració de l’'Informe d’estudiants' per a l’acreditació de centres (setembre 2024)