Etapa 2: Elaboració de l’informe
L’elaboració de l’Informe d’estudiants ha d’avançar paral·lelament a la de l’autoinforme de la institució. Amb la finalitat de facilitar el desenvolupament de l’informe, el document d’orientacions i els models d’informe proposen l’estructura següent, organitzada per dimensions específiques de qualitat:
- Gestió i organització de la titulació (acreditació de titulacions) o política formativa del centre (acreditació institucional).
- Ensenyament, aprenentatge i avaluació.
- Pràctiques externes obligatòries.
- Treball final de grau / Treball final de màster (TFG/TFM).
- Recursos i serveis de suport a l’aprenentatge.
- Entorn acadèmic i participació.
Per donar contingut a aquests apartats, l’estudiantat que dugui a terme la redacció de l’informe ha de disposar de dades suficients i també conèixer l’opinió del col·lectiu. En aquest sentit, es distingeixen dos tipus d’informació necessària. Per una banda, la informació i dades de context, i, per l’altra, la satisfacció del col·lectiu d’estudiants.
La informació i dades de context han facilitar l’anàlisi de la situació de les titulacions o del centre que s’acredita a l’estudiantat redactor. Aquí s’inclou la informació (especialment quantitativa) sobre aspectes com l’accés, el professorat, el rendiment acadèmic, l’abandonament o la inserció laboral. Es tracta d’informació que genera el sistema intern de garantia de la qualitat de la universitat o centre, i que en bona part és pública. A més de les fonts internes de les universitats, es pot recórrer a fonts externes de dades com el portal EUC Estudis. També es pot tenir en compte tota aquella informació (en aquest cas, qualitativa) derivada dels anteriors processos d’avaluació que ha superat la titulació o el centre i que s’ha anat publicant al portal EUC Informes d’AQU Catalunya.
Pel que fa a la satisfacció del col·lectiu, més enllà dels mecanismes institucionals establerts per a la recollida de la satisfacció sobre el procés d’aprenentatge (que també han de ser objecte d’anàlisi), les persones responsables de coordinar i redactar l’informe poden recollir informació ad hoc, tot aplicant metodologies adequades i pertinents segons cada cas. Aquesta informació recollida expressament representa un valor afegit de l’Informe d’estudiants. Entre les metodologies proposades hi ha les tècniques de recollida de dades qualitatives emprades més habitualment, com ara les dinàmiques grupals o les entrevistes individuals. També és possible dissenyar i fer una enquesta per conèixer la satisfacció sobre algun aspecte concret, especialment en el cas de grups grans.
En tot cas, s’ha de procurar que les opinions recollides tinguin la màxima representativitat possible i s’ha d’explicitar la font de les dades o l’origen de les opinions (tècnica de recollida d’informació emprada i característiques generals de les persones participants, sense identificació individual). El Comitè d’Avaluació Externa no pot prendre en consideració cap comentari o valoració del qual no es pugui identificar clarament l’origen o l’evidència que el sosté.