Es publica l’informe d’inserció laboral de les persones graduades de màster
Després que a mitjans de 2017, AQU Catalunya presentés els informes sobre la inserció laboral dels graduats i graduades i dels doctorats i doctorades, ara publica l’informe sobre la inserció laboral de les persones titulades de màster en el sistema universitari català.
L’estudi analitza la població titulada de màster els cursos 2011-2012 i 2012-2013. La mostra de 8.747 persones enquestades representa un 45% de la població total (19.307 persones). La consistència de l’estudi es fa palesa per l’amplitud de la població enquestada i pel fet que hi han participat totes les universitats de Catalunya –públiques i privades- i dotze centres adscrits. Consegüentment, l’error mostral és de tan sols un 0’79%, amb el qual es pot afirmar que es tracta d’una mostra representativa, els resultats de la qual són extrapolables a la resta de la població.
Les principals conclusions de l’estudi són les següents:
OFERTA FORMATIVA
- Els màsters es consoliden en l’oferta formativa: s’ha passat d’1 titulat de màster per cada 3 de grau el curs 2011-2012 a 1 per cada 2 el curs 2015-2016. Actualment, es titulen uns 34.000 estudiants de grau, uns 15.000 de màster i uns 2.500 de doctorat cada any.
- Un altre indicador de la competitivitat dels màsters és que menys de la meitat dels titulats han cursat els estudis previs a la mateixa universitat (concretament, el 37%).
OCUPACIÓ
Aproximadament 9 de cada 10 titulats de màster estan treballant. El percentatge d’ocupació oscil·la entre el 83% de Belles Arts i el 100% d’Enginyeria Mecànica i Disseny Industrial. La titulació és, per tant, un element clau en la inserció laboral.
Percentatge d’ocupació per nivell universitari (2017)
Percentatge de població ocupada, aturada i inactiva per nivell educatiu(població de 25 a 44 anys, EPA 1r trimestre 2017)
CONDICIONS LABORALS
La taxa d’ocupació es recupera en tots els nivells educatius respecte del 2014. Així mateix, i a diferència dels graus, s’observa també una millora en les condicions laborals respecte del 2014 (en la jornada a temps complet, més contractació indefinida, més guanys, més nivell de responsabilitat i més satisfacció amb la feina).
Evolució de les condicions laborals dels titulats de màster (en punts percentuals)
COMPETÈNCIES DELS TITULATS
L’única competència on hi ha un dèficit clar és l’anglès.
Dèficit de formació: diferència entre la mitjana de nivell de formació rebut i la seva utilitat per a la feina*
*només entre els titulats de màster que desenvolupen funcions de nivell universitari
SATISFACCIÓ AMB ELS ESTUDIS
- Satisfacció global: aproximadament 2 de cada 3 titulats repetirien el màster que han cursat. Aquesta dada presenta enormes oscil·lacions: d’una banda, el 77% de les persones titulades en el subàmbit de Física i Matemàtiques, el 75% de Documentació o el 74% d’Economia i, de l’altra, el 31% de les titulades en el subàmbit d’Edificació o el 40% de Belles Arts.
- Satisfacció amb els diferents ítems de formació: - La majoria de competències pròpies del màster, d’acord amb el Marc Espanyol de Qualificacions per a l’Educació Superior (MECES), assoleixen l’aprovat pel que fa a la satisfacció dels titulats. No obstant això, entre el 2014 i el 2017 s’observa una lleugera disminució en la satisfacció d’una bona part dels ítems.
GÈNERE
- S’han identificat diferències laborals per sexe (el 25% dels contrastos són significatius), i en la majoria de casos (el 80%) aquestes diferències són a favor dels homes.