Una trentena d'estudiants participen en el curs d’AQU Catalunya sobre garantia de la qualitat universitària
La jornada, organitzada en col·laboració amb el CEUCAT, tenia per objectiu formar l’estudiantat per participar en els processos de garantia de qualitat interns de les universitats i en els processos d’avaluació externa d’AQU Catalunya.
AQU Catalunya va celebrar dissabte el curs Formació per a l’estudiantat en garantia de la qualitat universitària, al qual van assistir una trentena d’estudiants provinents de diverses universitats catalanes. La jornada, que va tenir lloc a la seu de l’Agència, va comptar amb la participació de la directora d’AQU Catalunya, Mercè Gisbert, que va obrir la jornada al costat de Nil Cassany, vicepresident de Relacions Institucionals del Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT), ens amb el qual l’Agència ha coorganitzat aquesta formació.
AQU Catalunya i el CEUCAT van organitzar aquest curs per formar l’estudiantat del sistema universitari català en assegurament de la qualitat. El curs anava orientat a dotar els alumnes assistents d’eines útils per participar en els processos de garantia de qualitat interns de les seves universitats i també en els processos d’avaluació externs que porta a terme AQU Catalunya. A banda d’això, la formació també pretenia donar una visió panoràmica sobre els darrers avanços en garantia de la qualitat, tant des de la perspectiva internacional com local.
El curs, que tenia una orientació teoricopràctica, va oferir tant ponències com tallers. Després de la presentació de Gisbert i Cassany, la primera ponència va ser conduïda per Pau Maza, coordinador del CEUCAT entre el 2023 i el 2025. Va anar orientada a contextualitzar l’assegurament de la qualitat en el marc de l’Espai Europeu d’Educació Superior. Posteriorment, va tenir lloc una ponència centrada en l’assegurament de la qualitat de l’educació superior que es va fixar tant en l’avaluació com a element de millora de titulacions i centres com en les dades com a element imprescindible per a la presa de decisions. Va anar a càrrec del gestor de projectes d’AQU Catalunya Albert Gili, el coordinador de projectes de l’Àrea d’Avaluació de la Qualitat Albert Basart i l’analista de dades de l’Àrea d’Internacionalització i Generació de Coneixement Núria Mancho.
Tot seguit, va tenir lloc la taula rodona Els sistemes interns de garantia de la qualitat (SIGQ) i la implicació de l’estudiantat, moderada per la cap de l’Àrea d’Avaluació de la Qualitat d’AQU Catalunya, Esther Huertas. En van formar part el professor titular jubilat i exvicerector de Política Universitària de la UPC Antoni Ras; la tècnica de Qualitat a la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona Berta Roca, i el representant d’estudiants de la Universitat Oberta de Catalunya i membre del Comitè d’Estudiants d’AQU Catalunya Rubén Aparicio.
A la tarda van tenir lloc els tallers. El primer estava centrat l’elaboració de l’Informe de l’estudiantat per a l’acreditació de centres i el va liderar l’estudiant de la URV i membre del Comitè d’Estudiants d’AQU Catalunya Martina Tolós, acompanyada per Aitana Martínez, estudiant de la Universitat Autònoma de Barcelona. El segon taller, centrat en l'avaluació de l’educació superior, va ser impartit per Gili, Basart i Huertas, als quals es van unir el gestor de projectes de l’Àrea d’Avaluació de la Qualitat d’AQU Catalunya Pol Maceira. Abans de finalitzar la jornada, Gili va fer la presentació del treball autònom necessari per acabar de completar el curs. Els i les estudiants assistents que completin un treball autònom després del curs rebran un certificat —que acredita 25 hores de dedicació— que podran presentar a les seves universitats per sol·licitar el reconeixement d’un crèdit si la normativa dels seus centres ho permet.