Adhesió a la DORA i la CoARA
Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA)
Com a continuació de l’adhesió a la San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA), AQU Catalunya s’adhereix a la coalició per contribuir a una reflexió cap a un nou model d’avaluació de la recerca.
AQU Catalunya, tenint en compte les reflexions que ha anat fent en el marc de la Comissió d’Avaluació de la Recerca i del Consell de Govern d’AQU Catalunya, s’ha adherit a la Coalition for Advancing Research Assessment (novembre de 2022) per participar des d’un principi en els debats promoguts per aquesta coalició que en breu s’iniciaran.
Aquest és un pas més com a continuació de l’adhesió a la San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Els signataris de la CoARA manifesten el seu acord en la necessitat de reformar les pràctiques d’avaluació de la recerca.
AQU Catalunya entén aquesta adhesió com un procés progressiu per contribuir a una reflexió cap a un nou model d’avaluació de la recerca, en el qual es tingui en compte els resultats, les pràctiques i les activitats per maximitzar la qualitat i l’impacte de la recerca.
San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA)
AQU Catalunya està adherida des de maig de 2020 a la San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA).
L'Agència avalua la recerca del professorat per atendre dos propòsits:
- L'avaluació prèvia per poder ser admès als processos de selecció del professorat contractat a les institucions del sistema d'educació superior de Catalunya, com a requisit que acredita que les persones avaluades disposen d'una capacitat investigadora determinada. Una vegada obtinguda l'acreditació, el procés de selecció i contractació correspon a les institucions d'educació superior, que són les que aproven les convocatòries de professorat, defineixen els requisits d'experiència, especialitat i capacitat desitjats, i seleccionen les persones que millor s'adeqüen als perfils convocats.
- L'avaluació de mèrits de recerca (“sexennis”), associats a retribucions per productivitat per al personal docent i investigador funcionari i contractat, que acredita la realització d'activitat de recerca durant el període avaluat, en els termes previstos en la legislació. En el cas de les universitats públiques, correspon al Consell Social, a proposta del Consell de Govern, l'assignació de les retribucions corresponents.
Els darrers temps han aparegut diverses reflexions i documents d'interès sobre l'avaluació de la recerca del professorat, com ara la San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA) i el Leiden Manifesto for Research Metrics. Aquests documents alerten de possibles biaixos que es poden produir en avaluar la producció científica.
Els processos d'avaluació del professorat d'AQU Catalunya, fonamentats en el peer review de les aportacions, s'alineen amb la visió recollida en els documents esmentats en diversos aspectes, entre els quals destaquen:
- La prevalença de la qualitat per sobre de la quantitat. La Comissió d'Avaluació de la Recerca (CAR) d'AQU Catalunya és la responsable d'aprovar el procediment i els criteris d'avaluació per àmbits de coneixement, i les seves comissions específiques són les que els executen de manera independent. En la reforma dels criteris d'avaluació que va aprovar l'any 2016, la CAR va introduir arreu la prevalença de la qualitat contrastada per sobre de la quantitat d'aportacions. La quantitat i els paràmetres bibliomètrics serveixen de guia, però preval la qualitat contrastada de les aportacions.
- La realització col·legiada de les avaluacions per part d'experts. Cada sol·licitud és avaluada per diverses persones especialistes i amb trajectòria destacada en cada camp de coneixement, que han estat nomenades com a membres de cada comissió específica atenent la seva capacitat, experiència i diversitat. Les comissions específiques estan formades per un nombre suficient de membres i d'assessors que permet cobrir amb experts específics tots els camps de coneixement sobre els quals s'atorguen acreditacions. La decisió sobre el sentit de l'avaluació es pren de manera col·legiada pel conjunt de la comissió específica.
AQU Catalunya en els processos de millora contínua de les comissions reflexiona com millorar l'aplicació de les recomanacions de la DORA en els processos d'avaluació.