La consulta sobre la proposta de nous criteris d’acreditació de professorat feta per AQU Catalunya recull 174 aportacions
Un 82 % d’aquestes aportacions han arribat per part de professors i investigadors a títol individual, mentre que el 18 % restant correspon a col·lectius.
La consulta pública que AQU Catalunya va organitzar sobre la proposta de nous criteris d’acreditació de professorat agregat i de catedràtics i catedràtiques ha obtingut un total de 174 aportacions. D’aquestes, 142 (un 82 %) corresponen a professors i professores i a persones que es dediquen a la recerca que han respost a la consulta a títol personal. En canvi, les 32 aportacions restants (un 18 %) provenen de col·lectius, com ara universitats a través dels seus vicerectorats de personal docent i investigador o de qualitat, facultats i escoles universitàries, centres de recerca, associacions de degans i deganes, agrupacions de professorat i organitzacions sindicals, entre d’altres.
Desagregades per tipologia d’institució, d’aquestes 174 aportacions un 89 % provenen de persones o col·lectius vinculats a les universitats catalanes, un 4 % prové d’institucions i col·lectius del sistema català de recerca i el 7 % restant pertanyen a persones i col·lectius provinents d’institucions espanyoles, europees i d’altres col·lectius. Del total d'aportacions provinents de les universitats catalanes, destaquen per nombre les de la Universitat Politècnica de Catalunya, que representen un 26 % del total. La segueixen la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat de Lleida, amb un 14 % cadascuna.
La consulta, que permetia fer comentaris en relació amb criteris generals i amb criteris específics, ha rebut pràcticament els mateixos en els dos apartats. Concretament, han estat un 46 % els que feien referència als generals i un 45 % els referents als específics. El 9 % restant han estat comentaris fets en el capítol “Altres”.
Més suggeriments centrats en recerca
En el bloc de criteris generals per a l’acreditació de professorat agregat i de catedràtics i catedràtiques, un 60 % de les persones que han contestat l’enquesta proposen canvis i millores als criteris d’avaluació de la recerca, mentre que un 38 % en proposen als de docència. A més, la meitat de les persones participants fan suggeriments sobre el pes que cada una d’aquestes dues dimensions ha de tenir en la decisió final sobre si obtenen o no l’acreditació. D’entre les aportacions a la consulta destaca també que el 98 % de les persones participants han expressat en el capítol dels criteris específics suggeriments de millora sobre els criteris aplicats en l’acreditació de professorat agregat, i el 77 %, de catedràtics i catedràtiques.
Finalment, els àmbits que reben més comentaris són el de Ciències Socials (27 %), el d’Enginyeria i Arquitectura (24 %) i el d’Humanitats (16 %). L’àmbit que menys comentaris rep és el de Ciències de la Vida, amb un 8 % del total.
Més propers al sistema universitari català
AQU Catalunya ha portat a terme aquesta consulta, oberta durant dues setmanes, per recollir els comentaris del professorat, de les persones investigadores i dels col·lectius als quals pertanyen per garantir que els nous criteris d’acreditació de professorat agregat i de catedràtics i catedràtiques s’ajustin com més millor a les necessitats particulars del sistema universitari català i, al mateix temps, també a la realitat diversa de cada àmbit de coneixement. Les 174 aportacions obtingudes durant el procés participatiu serviran per acabar de revisar la proposta de nous criteris amb l’objectiu que entrin en vigor l’any 2025.
Una proposta plural
AQU Catalunya ha hagut d’actualitzar els criteris d’acreditació de professorat agregat i de catedràtics i catedràtiques arran de l’entrada en vigor de la Llei Orgànica 2/2023 del Sistema Universitari (LOSU). Per redactar la proposta de nous criteris, l’Agència ha unit la seva experiència de 20 anys en el camp de l’avaluació i el seu coneixement de la realitat científica i acadèmica del professorat universitari amb les observacions recollides en el marc d’algunes consultes ad hoc en aquest procés. Concretament, la Comissió d’Avaluació de la Recerca va recollir aportacions de la Comissió de Política Docent Universitària del Consell Interuniversitari de Catalunya, de la Comissió de Personal Acadèmic del Consell Interuniversitari de Catalunya, de les organitzacions sindicals representades al Consell de Govern d’AQU Catalunya (CCOO i UGT) i del Consell de Govern d’AQU Catalunya.
Novetats principals
La proposta de nous criteris sotmesa a la consulta pública per part d'AQU Catalunya incorpora com a novetats l’avaluació de l’activitat docent i de l’activitat professional del professorat. A més, els criteris i les contribucions avaluades i la seva tipologia s’amplien, es fan més plurals i es contextualitzen en relació amb cada àmbit de coneixement. També s’introdueixen elements d’avaluació qualitativa dels mèrits docents i de recerca i, quan és el cas, de transferència del coneixement. Finalment, en l’avaluació de la recerca es reconeix explícitament la rellevància local, el pluralisme lingüístic, l’accés obert a dades i publicacions científiques i la interdisciplinarietat.