AQU Catalunya analitza les edats del professorat que demana les acreditacions: el de Ciències i el d’Enginyeria i Arquitectura són els més joves
A instàncies del seu Consell de Govern, l’Agència ha realitzat una anàlisi destinada a conèixer les edats d’obtenció de les acreditacions de professorat. En aquesta anàlisi, es tenen en compte els informes favorables del professorat lector, les acreditacions de recerca i les acreditacions de recerca avançada.
AQU Catalunya ha portat a terme l’informe Anàlisi de l’edat de les persones sol·licitants d’acreditacions de professorat, una anàlisi centrada en les edats dels professors i professores universitaris que obtenen la seva acreditació de professorat. El document, realitzat internament per l’Agència per petició expressa del seu Consell de Govern del juliol del 2022, assenyala que la mitjana d’edat en què es presenten les sol·licituds per a l’acreditació del lector és de 37 anys. Les de recerca, en canvi, es presenten de mitjana als 40,8 anys i, finalment, les de recerca avançada no es presenten de mitjana fins als 47 anys. Si es fa una anàlisi per àmbits, en el cas de les Ciències Mèdiques i de la Salut l’edat mitjana s’incrementa entre 2 i 5 anys respecte a la mitjana global en totes tres tipologies d’acreditació. Les edats més baixes es donen entre les persones que fan les sol·licituds a Ciències i a Enginyeria i Arquitectura.
L’anàlisi també té en compte la variable del sexe dels demandants. Entre les conclusions, destaca que les dones presenten la sol·licitud d’informe favorable lector abans que els homes —36,7 enfront de 37,3 anys—, la de recerca en una mitjana similar —al voltant dels 40 anys— i la de recerca avançada més tard que els homes. En aquest últim cas, els homes presenten la sol·licitud de recerca avançada als 46,7 anys, mentre que les dones la presenten als 47,6. Posant les dades dels darrers 20 anys en perspectiva, es pot observar que hi ha una lleu tendència creixent en l’edat en els tres nivells de la carrera investigadora, cosa que implica que cada cop s’obtingui més tard l’acreditació. L’anàlisi també permet observar, entre d’altres, les diferències que hi ha per lloc de residència i per titularitat de la universitat on estan treballant.
Anàlisi de l’edat de les persones sol·licitants d’acreditacions de professorat