AQU Catalunya publica el primer Butlletí del 2024
La publicació inclou una editorial sobre el nivell de la internacionalització de la universitat catalana, un article sobre les trajectòries acadèmiques complexes dels alumnes universitaris i, entre d’altres continguts, un repàs de les conclusions del projecte ‘Employability in Programme Developement’.
AQU Catalunya enceta el 2024 amb la publicació d’una nova edició del seu butlletí trimestral, que recull l’activitat més destacada de l’Agència durant els darrers mesos i que s’interessa per diversos temes d’actualitat del món de l’assegurament de la qualitat universitària tant a Catalunya com en el context espanyol i internacional. Aquest nou número d'El Butlletí, que es publica avui mateix i que podeu trobar aquí, obre amb una editorial signada pel president d'AQU Catalunya, Francesc Xavier Grau, centrada en el nivell d’internacionalització de la universitat catalana.
A banda de subratllar el bon nivell de la internacionalització del Sistema Universitari Català, Grau assenyala la definició que va proposar el doctor Hans de Wit, director del Center for International Higher Education del Boston College, en el darrer European Quality Assurance Forum (EQAF), que es va celebrar a la ciutat portuguesa d’Aveiro al novembre. "La internacionalització de l’educació superior es defineix com el procés intencionat d’integrar una dimensió internacional, intercultural o global en el propòsit, les funcions i l’oferta de l’educació postsecundària per tal de millorar la qualitat de l’educació i la recerca per a tots els estudiants i el personal, i per fer una contribució significativa a la societat”, cita el president.
En segon lloc, el butlletí presenta un article de José Luis Mateos González, tècnic superior de l'Àrea d'Internacionalització i Generació del Coneixement d'AQU Catalunya, que permet conèixer a fons l’experiència de l’Employability in Programme Development, una iniciativa en la qual AQU Catalunya i diverses universitats europees han intentat al llarg de tres anys acostar la formació universitària a les necessitats del mercat laboral.
El següent article del Butlletí se centra en una àmplia anàlisi de les trajectòries complexes dels alumnes en el sistema universitari català. El text, signat per Carina Álvarez Ramos, coordinadora d’UNEIX, i per Raquel Barandalla Herrero, tècnica estadística d’UNEIX, repassa la feina feta per les vuit organitzacions de quatre estats diferents que han format part d’aquest projecte, finançat per la Unió Europea a través d’Erasmus+. En conjunt, el projecte pretén entendre les diferents tipologies de trajectòries acadèmiques que segueixen els estudiants un cop entren a la universitat. En el text també s’assenyala que el projecte busca ampliar el concepte d’èxit, ja que valora positivament no només la finalització de l’estudi concret que inicia l’alumne a la universitat sinó el fet que finalitzi qualsevol altre estudi universitari.
Finalment, el Butlletí inclou un article d’opinió del doctor en sociologia Rosario Scandurra sobre el potencial de les iniciatives d’ocupabilitat per a la inserció laboral dels joves graduats universitaris. El text tracta, entre altres qüestions, sobre com moltes universitats s’han dotat d’equips especialitzats d’experts de desenvolupament professional i d’ocupació per intentar millorar les perspectives laborals dels seus graduats en el mercat de treball.