AQU Catalunya publica l’Informe de la Comissió d’Apel·lacions del 2022
Els seus 6 membres i les 48 persones que els donen suport externament han rebut dos recursos relatius a titulacions universitàries i 181 en referència a l’àmbit del professorat. El 2022 va ser el primer any que va realitzar-se una enquesta de satisfacció a les persones expertes que col·laboren amb la comissió.
.jpg)
AQU Catalunya ha publicat l’informe del 2022 de la Comissió d'Apel·lacions, que és l’encarregada de resoldre les al·legacions i els recursos d'alçada interposats contra els acords de la Comissió d'Avaluació de la Recerca, la Comissió d’Avaluació Institucional i de Programes, de les seves comissions específiques i de les altres comissions d'avaluació, certificació i acreditació de l’Agència. La Comissió, formada per cinc professors i professores universitaris amb rang de catedràtics i el secretari, que és personal d’AQU Catalunya, s’ha reunit en set ocasions al llarg del 2022. Per dur a terme l’activitat prèvia de revisió dels expedients d’avaluació, la Comissió d’Apel·lacions compta amb un grup format per 45 persones revisores expertes externes. A més a més, hi han col·laborat 3 persones externes pel que fa a la revisió de les al·legacions presentades en recursos relacionats amb l’avaluació de titulacions.
Com a element innovador del 2022, l’informe recull els resultats de la primera enquesta de satisfacció al grup de persones expertes per tal de conèixer la satisfacció amb la tasca que realitzen. D’aquesta manera, es pretén identificar els punts forts i febles de la Comissió i, així, realitzar possibles propostes de millora. De les 33 persones que l’han respost, destaca que el 79% han manifestat que estan satisfetes o molt satisfetes amb el procés de revisió de recursos. No obstant, només un 18% està d’acord amb la retribució que percep.
En referència als recursos sobre les titulacions universitàries, durant el 2022 se n’han rebut dos que qüestionaven la qualificació de processos d’acreditació. En concret, es va acordar desestimar el recurs contra les qualificacions de certs estàndards de l’informe transversal d’avaluació externa d’una escola de doctorat d’una universitat i es va acordar estimar la modificació de la qualificació d’un estàndard en l’informe de renovació de l’acreditació d’un títol de doctorat. En l’àmbit del professorat, les sol·licituds d’avaluació presentades el 2022 van ser 3.011. D’aquestes, 734 van ser avaluades desfavorablement i només 181 van presentar un recurs d’alçada, cosa que equival a un 25% del total. Per figures, la majoria d’aquests recursos eren relatius a informes de professorat lector.
Finalment, les persones que entre el 2018 i el 2022 no estan d’acord amb la resolució del recurs d’alçada que havien interposat a la Comissió d’Apel·lacions i que ho han portat al contenciós administratiu han estat 14. Pel que fa al 2022, es van presentar 4 recursos als jutjats contenciosos administratius; es van estimar 3 recursos contenciosos corresponents a anys anteriors i, sumant els recursos presentats l’any 2022 més un recurs pendent d’anys anteriors, resten pendents de sentència un total de 5 recursos.