Disponibles en castellà i anglès els informes d’inserció laboral 2020
Publiquem les traduccions dels informes de graus, màsters i doctorats amb l’objectiu de facilitar la difusió dels resultats

L'estudi d'inserció laboral coordinat des del 2001 per AQU Catalunya és fruit de l'interès del sistema d’educació superior de Catalunya per obtenir dades i referents sobre la qualitat de la inserció del seu estudiantat titulat. L’estudi pregunta per l’estat i la qualitat de la inserció laboral i sobre la satisfacció i la utilitat de la formació rebuda per part de l’estudiantat. Aquest estudi és un dels més fiables, complets i representatius que existeix en l’àmbit internacional.
El 2020 es va dur a terme la 7a edició d’aquest estudi en el qual es van enquestar més de 26.000 titulats i titulades i a partir del qual es va elaborar un informe per a cada nivell educatiu.
Universitaris | Població | Mostra | Resposta | Error mostral |
---|---|---|---|---|
Graus | 32.375 | 14.849 | 45,9% | 0,6% |
Màsters | 25.873 | 9.447 | 36,5% | 0,8% |
Doctorats | 4.198 | 1.945 | 46,3% | 1,7% |
Total | 62.446 | 26.241 | 42,0% | 0,5% |
Els resultats mostren que:
- Augmenta la taxa d'ocupació i, també, millora la qualitat de l'ocupació respecte l’edició de l’estudi de 2017.
- Augmenten les persones que realitzen funcions universitàries respecte l’estudi de 2017 i, si bé les empreses cada cop contracten més persones amb la titulació de doctorat (52%), solament un terç hi realitzen funcions pròpies del nivell de doctor.
- En el cas de la satisfacció amb la formació rebuda, en conjunt els estudis obtenen un notable, i es detecta una millora contínua de la formació en tots els nivells. Per tant, l'adaptació que les universitats han fet al Pla Bolonya dona resultats.
- Tot i la millora en el procés d'ensenyament-aprenentatge, hi ha aspectes amb marge de millora. Com per exemple, del 29% de les persones titulades que no repetirien el màster, la meitat addueix que el disseny o la qualitat de la titulació no l'ha acabat de convèncer.
- En els cas dels màsters, per a més de la meitat de les persones titulades el màster ha significat una millora de la inserció laboral respecte de la feina prèvia (ja sigui per: millores en la retribució, 73%; millora en la categoria professional, 69%; o canvi de feina, 64%).
Si bé les dades mostren que en un context pre-COVID la inserció laboral de les persones titulades universitàries s'havia recuperat de l'anterior crisi econòmica en tots els nivells, es mantenen invariables, malgrat el context, dues conclusions importants:
- Que la formació universitària garanteix una probabilitat més gran de tenir feina i que aquesta sigui de qualitat (tipologia de contractes, retribucions, jornada, etc.)
- Que les universitats, des de la implantació del Pla Bolonya, han millorat la manera com formen les persones titulades
Per a més informació: Estudi d’inserció laboral
La inserción laboral de los graduados y graduadas de las universidades catalanas (2020)
Access to the labour market for graduates of Catalan universities
La inserción laboral de los titulados y tituladas de máster de las universidades catalanas
Access to the labour market for graduates of Master's degrees from Catalan universities 2020
La inserción laboral de los doctores y doctoras de las universidades catalanas