Èxit en la implantació de la modalitat de visites externes virtuals d’AQU Catalunya
L’Agència ha analitzat el funcionament de les 100 primeres visites externes realitzades en la modalitat virtual, tot enquestant als diferents grups d’interès que expressen la seva satisfacció sobre el nou procés i l’interès en mantenir-lo en part en un futur.

L’arribada de la pandèmia de coronavirus al nostre país i la posterior declaració de l’estat d’alarma van fer que tots els sectors haguessin de replantejar-se les seves accions presencials i buscar alternatives telemàtiques per poder seguir endavant amb la seva activitat. Aquest va ser també el cas d’AQU Catalunya, que va seguir endavant amb els processos d’avaluació externa previstos gràcies al protocol d’actuació extraordinària per a les visites d’avaluació externa que la Comissió d’Avaluació Institucional i de Programes va aprovar el 13 de març del 2020.
AQU Catalunya ha analitzat amb detall l’eficiència de les 100 primeres visites virtuals realitzades –entre el març del 2020 i mitjans del mes de maig del 2021– a partir del mencionat protocol, i es pot parlar d’èxit pel que fa l’adaptació d’AQU Catalunya a les necessitats de la nova normalitat en relació als processos d’avaluació externa. Les dades derivades dels diferents qüestionaris que s’han fet als 100 CAE (Comitès d’Avaluació Externa) intervinents; a les a les persones que formaven part dels Comitès d’Avaluació Interna (CAI); i als i les professionals que treballen a les Unitats Tècniques de Qualitat (UTQ d’ara en endavant) de les diferents universitats catalanes, evidencien que la modalitat telemàtica d’avaluació externa d’AQU compta amb l’aprovació de totes les persones implicades.
Les persones enquestades destaquen que l’Agència ha sabut adaptar-se ràpidament a la virtualització dels processos d’avaluació externa i que, a pesar de la velocitat del canvi, aquests han mantingut els nivells de qualitat previs. Els diferents grups d’interès han valorat, majoritàriament, com a bastant o molt satisfactori l’acompanyament de l’Agència al llarg del procés. Només la impossibilitat de captar elements relacionats amb la comunicació no verbal i, sobretot, l’absència de la visita a les instal·lacions han preocupat els enquestats. Tot i això, la seva satisfacció és prou alta com perquè majoritàriament les persones interessades hagin expressat que el futur dels processos d’avaluació externa podria conservar una part de la virtualització ara assolida. El termini de recepció de l’informe final és l’element que els membres dels CAI i les UTQ consideren que l’Agència hauria de millorar.
Informe sobre les visites d'avaluació externa en format virtual