Publiquem la segona entrega de la col·lecció Focus centrada en l’avaluació dels resultats d’aprenentatge
El Focus 2 descriu els elements del procés d’avaluació, retroacció i certificació dels resultats d’aprenentatge i ofereix a les universitats una sèrie d’eines per ajudar-les a implementar una avaluació alineada amb els resultats d’aprenentatge.
La col·lecció d’Eines per a la qualitat universitària, FOCUS, es va iniciar amb un primer document dedicat a la definició del perfil formatiu de les titulacions universitàries i molt especialment a la concreció dels resultats d’aprenentatge que han d’assolir les persones graduades d’aquests ensenyaments. El seu objectiu principal és el d’ajudar les universitats en la definició de les noves titulacions a partir dels resultats d’aprenentatge que esperen que assoleixi el seu estudiantat tant globalment, a escala de titulació, com a escala de matèria i assignatura.
Aquest segon Focus se centra en quins mètodes d’avaluació es poden implementar per certificar l’assoliment d’aquells resultats d’aprenentatge. El document detalla els elements que formen part de la implementació d’una avaluació basada en criteris. Es continua fent èmfasi en la necessària alineació que s’ha de produir entre els resultats d’aprenentatge, la metodologia docent i els mètodes d’avaluació i com assegurar-la. Introdueix un element essencial en tot el procés: la retroacció o feedback a l’estudiantat. Aquest és un element necessari per assegurar un ensenyament centrat en l’estudiant i és un mecanisme de doble direcció que permet al professorat recollir els comentaris del seu estudiantat per millorar la definició dels resultats d’aprenentatge i millorar els mètodes docents i d’avaluació implementats.
Un element molt important per assegurar la qualitat de la implantació dels resultats d’aprenentatge i la seva avaluació és la definició d’una política d’avaluació que estigui alineada amb el nou paradigma de definició dels ensenyaments universitaris. El document aporta idees que poden utilitzar les universitats en la definició de la seva política. El Focus 2 aconsella un desplegament gradual i diferencia clarament entre titulacions de nova creació i les que ja estan implantades.
El document acaba amb una sèrie d’annexos que presenten eines que les universitats poden utilitzar en la implantació dels seus processos d’avaluació dels resultats d’aprenentatge i un recull documental amb moltes més eines i documents teòrics i pràctics d’orientació en el procés de desplegament.