Anàlisi del procés d'avaluació dels doctorats (2022)
L’informe que analitza l’oferta de programes de doctorat de les universitats catalanes entre 2018 i 2021, a partir dels resultats dels primers processos d’acreditació d’aquests ensenyaments.
Totes les universitats catalanes inclouen, en la seva oferta formativa, programes de doctorat. En total, hi ha 254 programes de doctorat al sistema universitari català. Per àmbits de coneixement, si bé el ventall és ampli i es cobreixen les cinc branques d’estudi, el 70% dels programes es concentren en els àmbits específics de Ciències Biològiques i de la Terra, Filosofia i Història, Dret i Polítiques, i Tecnologies Industrials.
L’alumnat matriculat és de gairebé 17.500 persones, més del 50% de les quals son dones. El 92% de les persones doctorandes estan matriculades a universitats públiques, i el 30% a programes de la branca de Ciències de la Salut. Anualment es defensen unes 2.000 tesis doctorals a les universitats catalanes.
En el període 2018-2020, AQU Catalunya ha avaluat 71 programes de doctorat de set universitats catalanes per a la seva acreditació, el 54% dels quals de manera excel·lent.
Els elements que determinen el progrés vers l'excel·lència dels programes de doctorat s’inclouen a les dimensions 4 “Qualitat del professorat” i 6 “Qualitat dels resultats”, que es concreten en:
- El personal docent i investigador (PDI) del programa té una activitat de recerca acreditada, amb sexennis (o equivalents), projectes competitius i contribucions científiques de qualitat.
- Les tesis doctorals responen a una planificació temàtica coherent amb els grups i les línies d'investigació o de transferència de coneixement del professorat.
- Les tesis doctorals i els resultats científics que se’n deriven posen de manifest un alt nivell de formació i satisfan molt adequadament els requisits del nivell de qualificacions requerit.
D’altra banda, les valoracions condicionades s’observen a la qualitat del programa formatiu i l’eficàcia del Sistema de Garantia Interna de la Qualitat.
Els principals requeriments identificats durant l’avaluació tenen a veure, principalment, amb qüestions relacionades amb la implantació i eficàcia del Sistema Intern de Garantia de la Qualitat (SIGQ) de les escoles de doctorat, amb alguns desajustos entre la memòria verificada i el desenvolupament real dels programes, i amb mancances a la informació pública, que poden ser atribuïdes, en la majoria dels casos, a la trajectòria, encara breu, de les Escoles de Doctorat, creades a partir del Reial Decret 99/2011, com a centres aglutinadors i estructuradors de l’oferta de la formació del tercer cicle d’estudis universitaris.
L'acreditació dels programes de doctorat de les universitats catalanes, 2018-2021 (2022)