GAIN, Global Academic Integrity Network
La xarxa GAIN (Global Academic Integrity Network) és un consorci que agrupa agències de qualitat universitària de tot el món que uneixen forces per lluitar contra l'auge d’empreses que faciliten instruments als estudiants per cometre frau acadèmic durant el seu procés formatiu. Fundada per la Quality and Qualifications Ireland i l’Australia’s Tertiary Education Quality and Standards Agency (TEQSA), la xarxa pretén protegir els estudiants, les seves qualificacions i la integritat dels sistemes universitaris. Per fer-ho, GAIN comparteix experiències i recursos per ajudar altres jurisdiccions a desenvolupar legislació, enfocaments reguladors i marcs que penalitzin els serveis comercials de frau acadèmic.
A escala estatal, les agències de garantia de qualitat, els reguladors i els proveïdors d’educació han estat prenent mesures proactives per informar els estudiants i el personal sobre l’amenaça que suposen els serveis comercials de frau acadèmic. No obstant, l'acció a escala nacional pot tenir un impacte limitat quan s’enfronta a la naturalesa global del frau per encàrrec. És aquí on radica el sentit de la xarxa GAIN, que a través de la cooperació dels seus membres permet una actuació molt més eficient en aquesta lluita.
AQU Catalunya, membre de la xarxa des del juny de 2024, n’ha subscrit tots els objectius i compromisos. La xarxa està oberta a agències de qualitat però també a altres organitzacions que contribueixen a garantir la integritat acadèmica. Com a membre de la xarxa, l’Agència té l’obligació, entre altres, de compartir informació sobre serveis comercials fraudulents; d’explorar enfocaments generals per interrompre i prevenir aquestes pràctiques, o de ressaltar el risc reputacional que representen aquests serveis.
AQU Catalunya fa seva la petició de la Global Academic Integrity Network (GAIN) a les principals xarxes socials i plataformes digitals perquè es comprometin contra la deshonestedat acadèmica. “GAIN insta aquestes plataformes a prendre mesures per aturar la publicitat dels serveis acadèmics fraudulents”, demanen. “Els últims anys han proliferat el màrqueting i la promoció de serveis de frau acadèmic a través de plataformes digitals. Aquests serveis permeten als estudiants pagar a una altra persona perquè els faci els treballs o els exàmens”, afegeixen des de la xarxa. "[Això] perjudica tant l’aprenentatge com les qualificacions dels estudiants” i “devalua els assoliments acadèmics, comprometen la credibilitat dels sistemes educatius a tot el món i debiliten la confiança de la societat en els professionals qualificats”, conclouen.