Employability in Programme Development (2020-2023)
Iniciat el setembre de 2020 i finalitzat l’agost del 2023, el projecte Employability in Programme Development (EPD), finançat pel programa Erasmus+ i coordinat per la Universitat de Glasgow, ha tingut com a objectiu establir un bucle de retroalimentació (feedback loop) entre les Institucions d’Educació Superior (IES) i el mercat laboral per tal d’informar el disseny i desenvolupament dels programes de formació i millorar l’ocupabilitat de les persones graduades. Aquest projecte està clarament alineat amb el Projecte Ocupadors que AQU Catalunya duu a terme des de 2014.
El projecte, altament innovador, ha posat al servei d’aquest objectiu eines d’Intel·ligència artificial a partir del grup VUB’s Artificial Intelligence Lab, de la Vrije Universiteit Brussel (Universitat Lliure de Brussel·les). Els altres socis del projecte, a part d’AQU Catalunya, han estat la Universitat Autònoma de Barcelona, mitjançant el grup de recerca Globalisation, Education and Social Policies (GEPS) que està especialitzat en polítiques educatives i el seu impacte en l’equitat; la Universitat de Reading, mitjançant el Department of Economics, especialitzats en economia del mercat laboral i de la inequitat i la discriminació; i la Universitat de Glasgow, coordinadora del projecte, a través el grup de recerca d’Education Leadership and Policy (ELP) que és expert en l’impacte de l’educació de persones i economies.
El principal grup d’interès a qui s’ha adreçat el projecte ha estat el professorat, ja que l’objectiu era que incorporessin canvis en les seves pràctiques docents, de manera que fomentin l’ocupabilitat dels seus graduats i graduades. Ara bé, per informar els acadèmics ha comptat amb les unitats intermèdies que ajuden a la comunitat acadèmica (serveis d’ocupació, unitats de qualitat, instituts de ciències de l’ocupació, etc.).
A més, el projecte ha utilitzat metodologies participatives, en la forma de hackathons, on el col·lectiu ocupador, l’estudiantat, els serveis d’ocupació, etc. han participat en el desenvolupament d’un prototip de tauler de comandament (dashboard) que pugui donar solucions al problema compartit entre tots els grups d’interès: la millora de l’ocupabilitat.
Els resultats del projecte, que es poden trobar al web de l’EPD, s’estructuren en quatre Intellectual Outputs i inclouen:
Intellectual Otuput 1: Revisió de la literatura sobre ocupabilitat i indicadors competencials
- Una llista d’indicadors i publicacions clau sobre competències i ocupabilitat (versió en català; resum en castellà; versió en anglès).
- Una descripció sobre el context local laboral i competencial de cada institució participant. Trobareu totes les descripcions en aquest enllaç (totes les descripcions són en anglès, amb l’excepció de la descripció del context català, que es troben disponibles en català i castellà).
- Una revisió sistemàtica de la literatura sobre l’efectivitat de les activitats orientades a millorar l’ocupabilitat universitària i publicada a la revista Studies for Higher Education.
Aquesta revisió mostra que l’evidència actual sobre l’efectivitat de les activitats orientades a millorar l’ocupabilitat és limitada i que aquesta mostra un biaix cap les pràctiques d’estudi en el món anglosaxó, obviant activitats més diverses i d’altres contextos.
Intellectual Output 2. Enquesta pilot sobre ocupabilitat per informar la pràctica dels professionals de l’Educació Superior
- Un informe amb la metodologia i els resultats de l’enquesta pilot als ocupadors (només en anglès).
- Un informe amb els resultats de focus groups amb ocupadors. Aquests mostren que:
- Els ocupadors contracten persones graduades recentment per feines que es troben en constant evolució i que requereixen competències com ara l’adaptabilitat i la passió.
- S’espera que les IES ajudin als graduats a adquirir competències tècniques bàsiques però s’espera que l’estudiantat aprengui a comunicar-se efectivament, treballar en equip i a ser autònoms.
- En general, els ocupadors estan satisfets amb les habilitats tècniques dels graduats que contracten.
Podeu trobar l’informe complet en anglès en aquest enllaç. També trobareu un resum de l’informe en català aquí i en castellà en aquest enllaç.
Intellectual Output 3. Tauler de comandament (dashboard) sobre ocupabilitat per informar la pràctica dels professionals de l’Educació Superior
- Guia de com implementar hackathons per donar suport a l’ocupabilitat en el disseny de cursos i programes d’Educació Superior (només en anglès).
- Abast i funcionalitat del prototip de dashboard i maqueta gràfica (només en anglès).
- Informe sobre les futures vies de desenvolupament de dashboards en ocupabilitat. L’informe en anglès el podeu trobar aquí. Es troben disponibles resums en català i en castellà.
- Vídeos que demostren la funcionalitat, lògica i arquitectura del dashboard (només en anglès).
Intellectual Output 4. Casos d’estudi sobre la incorporació de l’ocupabilitat en el contingut dels programes formatius