Nous criteris per acreditar el professorat en l’àmbit de l’Educació
La Comissió d’Avaluació de la Recerca estableix “Educació” com a nou àmbit singular i, consegüentment, en modifica els criteris d’avaluació. Aquests canvis s’aplicaran a partir de la primera convocatòria d’avaluació de 2023.

A partir de la sol·licitud de la Conferència de degans i deganes d’Educació i del Consell Interuniversitari de Catalunya i a petició de la Direcció General d’Universitats, la Comissió d’Avaluació de la Recerca d’AQU Catalunya ha analitzat si el camp d’Educació pot ser considerat com a àrea singular i si és possible incorporar elements de caràcter “professionalitzador” als criteris d’avaluació.
A partir de les conclusions a les quals va arribar un grup de treball mixt format per professorat expert dels àmbits de les Humanitats i de les Ciències Socials, la Comissió d’Avaluació de la Recerca (CAR), ha adoptat els acords següents:
- Establir el caràcter singular a totes les àrees de coneixement del camp d’Educació, d’acord amb classificació de les àrees i dels camps que utilitza la CAR, per a un període de 3 anys renovable.
- Les àrees singulars són aquelles àrees de coneixement en les quals es considera que els col·lectius corresponents es troben en dificultats per assolir els llindars mínims que habitualment es considerarien necessaris per tal de superar les diferents avaluacions i obtenir les corresponents acreditacions.
- Modificar els criteris públics d’avaluació a nivell de lector d’acord amb el barem següent de manera que es puguin valorar els mèrits de caràcter professional per a totes les àrees de coneixement del camp “Educació” de la manera següent:
Taula 1. Nou barem de l’informe de professor lector per a les àrees de coneixement del camp d’Educació
Dimensions | Ponderació anterior | Nova ponderació per Educació |
---|---|---|
a) Experiència investigadora | 60% | 55% |
Publicacions | 50% | 45% |
Projectes de recerca | 5% | 5% |
Altres mèrits de recerca | 5% | 5% |
b) Formació acadèmica | 20% | 20% |
Formació predoctoral | 5% | 5% |
Formació doctoral i postdoctoral | 15% | 15% |
c) Experiència docent | 20% | 15% |
Trajectòria docent | 10% | 10% |
Innovació docent i formació per a la docència | 10% | 5% |
d) Mèrits professionals | - | 10% |
- Incorporar en els criteris públics d’avaluació per a l’emissió de l’informe de professor/a lector, d’acreditació de recerca i d’acreditació de recerca avançada la classificació d’aportacions de recerca establerta per la Comissió Específica d’Humanitats a l’hora de considerar les aportacions de tipus “A” per a les àrees de coneixement següents: Didàctica de l’expressió corporal, Didàctica de l’expressió Musical, Didàctica de l’expressió plàstica, Didàctica de la Llengua i la Literatura i Didàctica de les Ciències Socials. I també s’aplicaran aquests criteris a les persones sol·licitants de l’àrea de Teoria i Història de l’educació que centrin la seva recerca en l’àmbit de la Història.
Aquests acords s’aplicaran a partir de les convocatòries d’avaluació que s’obrin el 2023.
Criteris en l’emissió dels informes per a professorat lector 2023