Catàleg de titulacions
El Catàleg de titulacions és un sistema de classificació jeràrquica de titulacions universitàries i títols superiors en funció de la seva proximitat disciplinar que inclou el nivell de graus, màsters, doctorats i ensenyaments artístics superiors.
El Catàleg possibilita l'obtenció d'indicadors per a cadascun dels nivells d'agregació que es defineixen, cosa que permet realitzar anàlisis multinivell que serveixen de base per al disseny de polítiques o d’actuacions encaminades a la millora de la qualitat.
El 2016 la Comissió d'Avaluació Institucional i de Programes (CAIP) el va aprovar formalment. L’any 2020, es va implantar la primera actualització d’aquest catàleg, i el 2022 se n’ha fet una segona.
Per què serveix
El Catàleg de titulacions té múltiples funcions:
- Facilitar la traçabilitat mitjançant l’obtenció d’històrics en els resultats de les titulacions i disciplines. Per tal com el canvi de nom d’una titulació (i codi oficial), no necessàriament implica un canvi de codi del catàleg. A títol d’exemple, la Llicenciatura en Dret té el mateix codi al Catàleg que el Grau en Dret.
- Agrupar titulacions semblants, de manera que cadascuna de les titulacions pugui comparar els seus indicadors amb els de titulacions semblants (benchmarks).
- Oferir resultats resumits pels diferents nivells (àmbit, subàmbit ampliat, etc.).
- Possibilitar l’anàlisi multinivell (grau, màster i doctorat) per àmbit o subàmbit de coneixement. Per exemple, en el cas d’Economia, per diferents nivells educatius (grau, màster i doctorat).
Estructura
El catàleg té quatre nivells d’agrupació, de més a menys ampli: àmbit, subàmbit ampliat, subàmbit detallat i ensenyament. Aquesta classificació dona resposta a les necessitats dels diferents col·lectius. Principalment, està adreçat a l’estudiantat, als futurs estudiants, als responsables de titulacions i responsables d'universitat, als recercaries, al Govern i als avaluadors i avaluadores.
Actualització
El catàleg és el nexe que permet unir informació provinent de diferents fonts que venen a diferents nivells d’agregació (processos avaluatius, indicadors acadèmics provinents d’UNEIX i resultats d’enquestes). Això fa que la seva revisió sigui delicada atès l’impacte que té sobre els productes de difusió tant dels processos d’avaluació com dels productes derivats de les enquestes.
Les actualitzacions donen resposta a les peticions de millora sorgides des de les universitats i des d’alguns comitès d’avaluació externa de l’Agència. I alhora, responen a la comparació amb altres classificacions de titulacions d’àmbit europeu.