Estàndards i criteris per a l’avaluació de la qualitat de graus i màsters universitaris
Estàndards i Criteris per a l'Avaluació de Graus i Màsters Universitaris.pdf (969 kB)
Aquest manual presenta i explica com aplicar els estàndards i criteris per a l’avaluació de la qualitat dels programes formatius establerts per AQU Catalunya d’acord amb els European Standards and Guidelines (ESG) del 2015, que tenen com a objectiu principal ser garantia de l’equivalència entre la formació rebuda i el nivell de qualificació europeu.
L’avaluació de la qualitat d’un programa formatiu té com a objectius principals comprovar que el seu pla d’estudis és coherent amb la disciplina o disciplines de la titulació, que es desplega adequadament i que l’alumnat matriculat ha assolit els resultats de l’aprenentatge previstos quan finalitza els seus estudis. Però l'avaluació de la qualitat d'un programa formatiu no només té aquesta finalitat. L’enfocament de l’avaluació de la qualitat que adopta AQU Catalunya també està orientat a reconèixer els punts forts, les bones pràctiques i aquelles altres àrees que requereixen redreçar-se a les titulacions. És a dir, la rendició de comptes i l'avaluació per a la millora estan presents de forma conjunta en els programes d’avaluació d’AQU Catalunya. Amb aquest enfocament específic, es pretén que l’avaluació de la qualitat ajudi les institucions a desenvolupar programes formatius cada vegada de més qualitat i rellevància acadèmica.
A Catalunya, d’acord amb la normativa legal vigent , l’avaluació de la qualitat de les titulacions universitàries es concreta en quatre programes: verificació, seguiment, modificació i acreditació (VSMA).
L’alumnat és al centre de les activitats educatives de la institució universitària, raó per la qual pren un paper rellevant en l’avaluació de la qualitat en totes quatre fases. Per aquest motiu, l'alumnat ha de jugar al costat del professorat un paper fonamental en la presa de decisions del programa formatiu.
La titulació, a més a més, ha de tenir establerts processos que assegurin la qualitat de la seva activitat formativa o emmarcar-se dins dels processos de garantia de la qualitat del seu centre. La responsabilitat sobre aquests processos ha d’estar ben establerta pel centre i el seguiment de l’activitat formativa que s'apliqui ha de ser continu i sistemàtic.