Satisfacció de les persones titulades recents 2018-2020
Des de l’any 2015, AQU Catalunya ha coordinat l’enquesta anual de satisfacció dirigida a les persones que tot just han acabat els seus estudis universitaris. Aquesta enquesta recull l’opinió de les persones titulades de grau i de màster sobre la seva experiència educativa, oferint un conjunt d’indicadors útils i necessaris per a millorar la qualitat de les titulacions al sistema universitari de Catalunya.
En aquest lloc web trobareu un resum del segon informe de satisfacció de les persones graduades que organitza AQU Catalunya i que mostra els resultats de les enquestes dirigides a les promocions que es van graduar entre 2018 i 2021 de les set universitats públiques i de les quatre privades de Catalunya. En el cas dels graus, l’enquesta ha recollit unes 25.500 respostes, assolint un 26,3% del total de persones graduades.
Aquestes xifres, en els casos dels màsters són de 14.000 (23,7%) i asseguren que els resultats d’aquest estudi són sòlids i fiables.
La satisfacció dels graduats i graduades de les universitats catalanes 2021
La satisfacció dels titulats i titulades de màster de les universitats catalanes 2021
Els resultats per nivell de grau es poden consultar al web EUC Dades, on trobareu els indicadors per titulació o subàmbit, amb les dades agregades de les tres darreres edicions de l'enquesta (2018-2020).
Sempre que l'error mostral ho permeti, les dades es publiquen per titulació i universitat. Si no és possible, es fa pel nivell d'agregació superior que l'error mostral permeti: subàmbit detallat, subàmbit ampliat o àmbit de coneixement (Humanitats, Ciències Socials, etc.). Per més informació podeu consultar el Catàleg de titulacions d'AQU Catalunya.
La satisfacció global és de notable amb els estudis de grau i màster
- A Catalunya, les persones que acaben un grau o un màster puntuen la seva experiència educativa amb un notable — un 7,2, 2 dècimes més que a l’informe anterior (2015-2017), i un 7,0 respectivament.
- Per àmbit de coneixement, les persones graduades més satisfetes són els provinents dels àmbits de Ciències Experimentals i Salut (7,6 i 7,5), mentre que els menys satisfets amb el grau són els de l’àmbit d'Enginyeries (7). En el cas dels màsters, trobem que les persones titulades més satisfetes han cursat estudis en Ciències (7,3) i Humanitats (7,2).
- Més del 70 per cent de persones titulades de graus i màsters tornarien a repetir la titulació i universitat.
La satisfacció amb els treballs de fi de grau i màster i les pràctiques externes
- La satisfacció de les persones que han cursat un grau i un màster amb els treballs de fi de titulació s’apropa al notable, tot i que varia per àmbit disciplinar.
- Les pràctiques externes es troben especialment ben valorades per les persones titulades d’un màster (7,4) i, en particular, les persones provinents de l’àmbit de Ciències Experimentals.
Satisfacció amb els resultats de la formació
- La satisfacció amb la millora de competències comunicatives, personals i professionals és bona en tots els tipus de titulació i en el conjunt d’àrees de coneixement.
- Hi ha marge de millora en la satisfacció amb l’adquisició i millora de competències professionals en els graus d’Humanitats i en la millora de competències comunicatives en els graus d’Enginyeries.
Satisfacció amb els serveis de suport a l’estudiantat
- Pel que fa als graus, la satisfacció amb els indicadors de suport a l’estudiantat és alta, tot i que hi ha un ampli marge de millora en el sistema de gestió de queixes i dels serveis de suport i informació. Cal destacar la bona puntuació que reben el Campus Virtual, les Instal·lacions i la Biblioteca per part de les persones graduades en Ciències Experimentals.
- Hi ha un ampli marge de millora en el sistema de gestió de queixes i dels serveis de suport i informació.
Satisfacció amb el procés d’ensenyament-aprenentatge
- Els màsters mostren valoracions altes —sobretot en comparació amb Graus— en tots els indicadors d’ensenyament-aprenentatge. Tot i així, els indicadors d’organització dels programes formatius no arriben al notable.
- Pel que fa als graus, veiem que les persones graduades en Ciències pensen que les tutoritzacions i sistemes d’avaluació poden millorar notablement. En el cas de les Enginyeries, les persones titulades suggereixen que el volum de feina, el professorat, la metodologia docent i la tutorització té un ampli marge de millora.
Punts forts i punts febles
Graus:
- Tot i que varia per àmbit disciplinar, les persones graduades a Catalunya aproven amb bona nota la formació en competències comunicatives, personals i professionals.
- La satisfacció amb el Campus Virtual i la Biblioteca està generalitzada. No obstant, trobem un ampli marge de millora en la gestió de les queixes, la coordinació de les assignatures i els sistemes d’avaluació.
- Cal destacar la baixa satisfacció de les persones graduades en Humanitats amb les pràctiques externes i el ampli marge de millora que tenen els graus en Enginyeries amb el volum de feina, la tutorització i la metodologia docent.
Màsters:
- En el cas dels màsters, veiem menys variabilitat per àmbit disciplinar en el conjunt d’indicadors de satisfacció.
- Generalment, els màsters aproven amb nota en tots els indicadors, destacant, en comparació amb els graus, l’alta valoració de les pràctiques externes, l’adquisició de competències professionals i la informació disponible al web.
- L’àrea amb més marge de millora és l’organització dels programes formatius.
La universitat satisfà tothom igual?
- Pel que fa als graus, el sistema universitari obté millor puntuació en la satisfacció global per part de les dones que dels homes. Tanmateix, en el 17% dels indicadors analitzats, els homes tendeixen a fer millors valoracions.
- En el cas dels màsters, no hi ha diferències de gènere en la satisfacció global però ells tendeixen a fer valoracions més positives en una dècima part dels indicadors. Altrament, les persones amb un màster habilitador professionalment estan menys satisfetes que la resta de persones titulades.
Els graus i els màsters són programes formatius sòlids
- La bona valoració de l’estructura i l’organització curricular —en torn al 6,5 en els tres tipus de titulacions— mostra que els processos d’avaluació de les noves propostes de pla d’estudis funcionen (verificació). Els graus són, per tant, programes formatius sòlids.
Metodologia
Enquesta graus i títols superiors
Any de realització
- Graus: 2018, 2019 i 2020
- Màsters i EAS: 2019 i 2020
Institucions participants
- Graus i Màsters: UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV, UOC, UVic_UCC, UIC, UAO CEU i Centres adscrits.
Població de referencia i mostra
Enquesta | Població | Mostra | Taxa de resposta | Error mostral |
---|---|---|---|---|
Graus | 96.892 | 25.484 | 26,3 % | 0,53 % |
Màsters | 59.161 | 14.018 | 23,7 % | 0,72 % |