Gènere i acreditació del professorat
Actuacions i compromisos
Des de l’aprovació de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes, AQU Catalunya està compromesa amb el principi de presa en consideració de les diferències entre dones i homes en l’anàlisi, la planificació, el disseny i l’execució de les polítiques, tenint en compte la manera en què les diverses actuacions, situacions i necessitats afecten les dones i els homes.
Aquest compromís s’ha materialitzat en diferents actuacions que s’han emprès. Les més rellevants són:
- Enfortiment per garantir la paritat dins les Comissions i grups de treballs que es creen dins AQU Catalunya.
- L’impuls d’estudis per conèixer l’impacte del gènere dins la inserció laboral de les persones titulades del sistema universitari català.
- L’aprovació i desplegament del Marc per a la perspectiva de gènere en la docència universitària.
- És membre de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya, on té un rol proactiu.
- Acord de la comissió d’avaluació de la recerca sobre les mesures per garantir la igualtat i la conciliació en l’avaluació del personal docent i investigador.
Aquest compromís abasta especialment l’àmbit de l’acreditació del professorat universitari, també tenint en compte la Resolució del Parlament de Catalunya 270/XII, sobre la bretxa de gènere en la carrera docent i en la investigació.
En aquest àmbit, AQU Catalunya està compromesa a buscar mesures per pal·liar les conseqüències dels permisos de maternitat/paternitat en la carrera investigadora, però també en casos de baixes per malalties greus, dedicació a persones grans o dependents, o col·lectius desfavorits socialment.
La Comissió d’Avaluació de la Recerca, l’òrgan d’AQU Catalunya que s’encarrega d’atorgar acreditacions de recerca al professorat universitari, té com a objectiu que les avaluacions que realitza garanteixin que les persones candidates assoleixen un nivell mínim de recerca i, alhora, que prevalgui la qualitat científica contrastada respecte de la quantitat. Dins el seu àmbit competencial, la Comissió ha reflexionat i debatut diferents vegades i amb profunditat sobre l’impacte del gènere en els processos d’avaluació de la recerca amb els resultats següents:
- Ha expressat l’alta sensibilitat i el capteniment de les persones membres de la Comissió sobre la temàtica.
- Vetlla proactivament per tal que la Comissió sigui paritària, tant en nombre de membres com en lideratge de les diferents comissions específiques, així com els experts i assessors que participen en el seus processos.
- Ha manifestat la voluntat explícita d’endegar les mesures que recaiguin dins de la seva responsabilitat per tal de donar suport a les persones afectades, sense rebaixar el nivell d'exigència dels criteris necessaris per obtenir acreditacions.
- Ha modificat el format de currículum per tal que les persones sol·licitants puguin informar de fets vitals que poden condicionar la seva trajectòria científica.
- Ha posat de relleu que algunes mesures per pal·liar les conseqüències de les situacions descrites estan previstes per la normativa vigent, que empra el concepte genèric de career-break.
- Ha donat suport i ha estimat molt pertinent la mesura aprovada pel Consell Interuni versitari de Catalunya segons la qual es demana a les universitats que el seu personal docent i investigador pugui disposar, si així ho demana, d’un semestre de dedicació exclusiva a la recerca en els tres anys següents a un permís de maternitat, mesura que la pròpia Comissió ja havia proposat anteriorment
Informes
Anàlisi de la perspectiva de gènere en l’acreditació de professorat
Seguint amb el compromís de prendre en consideració la perspectiva de gènere en l’anàlisi dels seus processos, AQU Catalunya ha elaborat una anàlisi des de la perspectiva de gènere de totes les seves avaluacions de recerca realitzades fins al 2021.
Perspectiva de gènere en l'acreditació de professorat (2022)
Infografia amb els resultats principals
En aquest estudi s'han analitzat les més de 25.000 avaluacions que AQU Catalunya ha realitzat en gairebé 20 anys, i s’ha ampliat el focus, tot abordant altres avaluacions i incorporant una necessària visió de context, respecte al primer anàlisi realitzat al 2019.
Entre els principals resultats destaca el següent:
- Des del punt de vista contextual, persisteixen importants diferències en la proporció de dones segons disciplina, i un clar sostre de vidre a l’hora d’ocupar les posicions més altes dins l’escala acadèmica. Tanmateix, la tendència del conjunt del sistema és cap a la reducció d’aquestes diferències, tot i que encara lluny de la igualtat.
- Pel que fa concretament a l’avaluació del professorat, en l’etapa inicial de la trajectòria acadèmica no s’han observat diferències rellevants en els principals indicadors bibliomètrics entre homes i dones, però sí que se n’observen de forma més evident en les posteriors etapes professionals. Això és el que es coneix com el cercle viciós del progrés acadèmic per a les dones, en què les dones presenten una menor producció i assoliment acadèmic al llarg del temps, i la maternitat és un element clau que ho desencadena.
- Derivat d’aquest menor progrés acadèmic, les dones necessiten, de mitjana, un major nombre d’intents i/o de recursos administratius que els homes per obtenir l’acreditació.
- No obstant això, al final del procés, no s’ha detectat un biaix generalitzat i rellevant en la capacitat d’obtenir l’acreditació ni tampoc un augment d’aquesta diferència en la convocatòria d’agregats/des, quan els currículums d’homes i dones presenten encara més diferències que en la convocatòria de professorat lector. Això significa que l’avaluació qualitativa en els processos d’AQU Catalunya estaria compensant d’alguna manera els punts forts i febles mitjans d’homes i dones. En aquest sentit, les dones han publicat menys articles indexats de mitjana, però la seva participació en projectes és clarament superior.
Informes Trams de recerca i gènere
AQU Catalunya, per encàrrec de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya, ha elaborat l’informe:
Trams de recerca i gènere: Trams de recerca del professorat contractat avaluat per AQU Catalunya (2019)
Aquesta anàlisi, confeccionada a partir de 6.987 expedients de PDI contractat avaluat per AQU Catalunya fins a l’any 2019, reflecteix les bones pràctiques d’AQU Catalunya en els processos d’avaluació i conclou que no existeix cap discriminació, ni directa ni indirecta, per raó de sexe en l’avaluació de les sol·licituds rebudes. Concretament:
Pel que fa a l’avaluació:
- No hi ha diferències per Comissió segons sexe.
- Únicament hi ha dos camps de coneixement amb diferències significatives.
- Per àrees de coneixement no s’han detectat diferències.
Pel que fa a diferències entre homes i dones en la velocitat d’assolir els trams i el nombre de trams assolits:
- No s’han trobat les diferències esperades: ni en el nombre de trams acumulats per franges d’edat, ni en els anys necessaris per aprovar un tram.
- És probable que l’àrea de coneixement sigui molt més influent que el sexe en la mitjana d’anys necessaris per assolir el tram.
Això no obstant, AQU Catalunya, en el seu conjunt i els seus diferents òrgans i comissions en particular, està fermament compromesa amb la millora contínua dels seus processos per tal d’eliminar qualsevol biaix de gènere que es pugui produir. La Comissió d’Avaluació de la Recerca té activades actualment iniciatives adreçades als camps de coneixement que requereixen atenció especial i reitera el seu suport a la mesura aprovada pel Consell Interuniversitari de Catalunya adreçat a augmentar les oportunitats a l’abast de tots els col·lectius involucrats.