Resultats de l'enquesta ocupadors (2024-2026)
Informe
Opinió dels ocupadors sobre la formació universitària (2025)
Jornada de presentació de l'estudi
Resultats principals
Factors de contractació
- El grau universitari és un requisit imprescindible per a les empreses que han contractat titulats i titulades recents, a diferència del màster universitari, que no és percebut com a requisit essencial.
- Tenir un nivell alt d’anglès és un requisit per a la meitat de les organitzacions a l’hora de seleccionar els candidats, tot i que hi ha moltes diferències en funció del subàmbit de la titulació.
Percentatge d’organitzacions que requereixen educació formal i nivell alt d’anglès per a la contractació de titulats i titulades recents, amb el mínim i màxim per subàmbit educatiu
- Les pràctiques professionals i l’experiència laboral són els factors més valorats en la contractació, tot i que no són determinants.
- La formació complementària, tant de curta com de llarga durada, també té un pes relativament important en la selecció de candidats. Aquesta formació permet l’especialització i l’actualització professional.
Grau d’importància (de 0 a 10) que les organitzacions atorguen a diversos factors en la contractació de titulats i titulades recents
- En general, les propostes formatives innovadores són ben valorades per les organitzacions, especialment aquelles que faciliten la interacció amb el món empresarial, com els graus duals o la realització del TFE en col·laboració amb l’empresa.
Percentatge d’organitzacions que consideren que les propostes formatives innovadores afavoreixen l’ocupabilitat dels graduats i graduades
Dificultats de contractació
- La meitat de les organitzacions enquestades afirmen que tenen dificultats per contractar les persones adequades.
- La raó principal d’aquestes dificultats és la manca de titulats i titulades en determinats àmbits (46 %). A més, destaquen la manca de competències genèriques com ara responsabilitat, iniciativa, comunicació i flexibilitat (41 %), i la falta d’acceptació de les condicions laborals (39 %).
Percentatge d’organitzacions amb dificultats per contractar
Competències dels titulats i titulades recents que cal millorar
- Més de la meitat de les entitats coincideixen en la necessitat de millorar la capacitat de resolució de problemes en la formació dels titulats i titulades recents.
Percentatge d’organitzacions que identifiquen competències per millorar en la formació universitària
- Tot i les mancances formatives detectades, les organitzacions valoren amb un notable (7,5) les competències dels graduats i graduades recents.
Satisfacció mitjana del col·lectiu ocupador amb les competències dels graduats i graduades recents, per subàmbits educatius (escala de 0 a 10)
Necessitats formatives de tot el personal qualificat de les organitzacions
- Gairebé la meitat de les organitzacions que identifiquen aspectes de millora del seu personal qualificat assenyalen la necessitat de millorar les competències transversals.
Coneixements o competències que cal millorar en el personal amb estudis universitaris de les organitzacions