Guia per a l'avaluació de la competència científica a Ciències, Matemàtiques i Tecnologia

Guia per a l'avaluació de la competència científica a Ciències, Matemàtiques i Tecnologia.pdf (667 kB)
Proposem que aquesta guia s’utilitzi com a font d’inspiració per canviar les classes de cadascú. En primer lloc, cal revisar el concepte de competència fins a aconseguir comprendre’l bé en relació amb la matèria científica que es vol ensenyar. No s’ha de confondre amb ser competitiu, ni amb els requisits laborals vinculats a la professió per a la qual es preparen els estudiants; ha de relacionar-se amb els processos epistemològics i cognitius propis dels coneixements científics i, finalment, ha de connectar amb els objectius dels programes, perquè aquests proposen, ara, un ensenyament actiu (només així, desenvolupant activitat científica, els estudiants arribaran a ser «competents en les matèries que estudien»). En segon lloc, caldrà identificar quines de les nostres classes són més actives i, en fer-ho, analitzar les activitats que es proposen als estudiants amb voluntat d’ampliar-les i millorar-les des de la perspectiva competencial que estem introduint. En tercer lloc, ens caldrà introduir nous mecanismes d’avaluació adequats a aquestes activitats, cosa que molt sovint s’oblida perquè es considera que l’aprenentatge que promouen ja s’avalua en els exàmens finals, globalment. Amb tot això, probablement la «classe» amb la qual hem començat a treballar se’ns ha transformat en un conjunt de classes que constitueixen una «unitat docent» i que poden cobrir més d’un tema del programa. Finalment, podem «filar més prim» i identificar la competència específica (o més d’una) que estem desenvolupant en aquesta «unitat docent». Hauríem de comprovar, en fer-ho, que aquestes competències són «components de competència científica» que corresponen als seus tres aspectes fonamentals —capacitat de formular preguntes i identificar problemes; capacitat de buscar evidències, i capacitat d’elaborar explicacions científiques— en els diferents contextos que proporcionen les disciplines que ensenyem i amb l’esperit de col·laboració i d’intervenció responsable que es vol potenciar en tots els graus.
- Annex 1 capítol 2. Aspectes generals de la tasca que hem dut a terme
- Annex 2 capítol 3. Resoldre problemes d’ecologia mitjançant pràctiques de camp
- Annex 3 capítol 4. Resolució de problemes experimentals en el laboratori integrat de Biotecnologia
- Annex 4 capítol 7. Activitat d’aprenentatge basat en problemes a la titulació de biologia de la UPF
- Annex 5 capítol 11. Avaluació de competències en una classe de Termodinàmica