Anàlisi de la perspectiva de gènere en l’acreditació de professorat d’AQU Catalunya
Coherent amb el compromís de prendre en consideració la perspectiva de gènere en l’anàlisi dels seus processos, AQU Catalunya ha elaborat una anàlisi des de la perspectiva de gènere de totes les seves avaluacions de recerca realitzades fins al 2021.
L’estudi sobre l’avaluació dels trams de recerca realitzat l’any 2019, que va descartar una discriminació per raó de sexe en aquesta activitat, i que va ser el punt de partida del nou estudi, ha ampliat el focus, tot abordant altres avaluacions i incorporant una necessària visió de context. Per a dur a terme aquest nou estudi, que analitza la perspectiva de gènere en els processos d’acreditació del professorat, s’ha tingut en compte les més de 25.000 avaluacions que AQU Catalunya ha realitzat en gairebé 20 anys.
Al voltant del 40% de les persones que han sol·licitat una acreditació de recerca els darrers anys són dones. I entre el 70% i el 80% d’aquestes sol·licituds han resultat favorables, amb poques diferències entre homes i dones, tal com es mostra a l’informe. Aquest estudi ha estat presentat a la Comissió d’Avaluació de la Recerca per a la seva reflexió i valoració.
Entre els principals resultats destaca el següent:
- Des del punt de vista contextual, persisteixen importants diferències en la proporció de dones segons disciplina, i un clar sostre de vidre a l’hora d’ocupar les posicions més altes dins l’escala acadèmica. La bona notícia és que la tendència del conjunt del sistema és cap a la reducció d’aquestes diferències, tot i que encara lluny de la igualtat.
- Pel que fa concretament a l’avaluació del professorat, en l’etapa inicial de la trajectòria acadèmica no s’han observat diferències tan rellevants en els principals indicadors bibliomètrics entre homes i dones, però sí que se n’observen de forma més evident en les posteriors etapes professionals. Això és el que es coneix com el cercle viciós del progrés acadèmic per a les dones, en què les dones presenten una menor producció i assoliment acadèmic al llarg del temps, i la maternitat és un element clau que ho desencadena.
- Derivat d’aquest menor progrés acadèmic, les dones necessiten, de mitjana, un major nombre d’intents i/o de recursos administratius que els homes per obtenir l’acreditació.
- No obstant això, al final del procés, no s’ha detectat un biaix generalitzat i rellevant en la capacitat d’obtenir l’acreditació ni tampoc un augment d’aquesta diferència en la convocatòria d’agregats/des, quan els currículums d’homes i dones presenten encara més diferències que en la convocatòria de professorat lector. Això significa que l’avaluació qualitativa en els processos d’AQU Catalunya estaria compensant d’alguna manera els punts forts i febles mitjans d’homes i dones. En aquest sentit, les dones han publicat menys articles indexats de mitjana, però la seva participació en projectes és clarament superior.