Plena ocupació en màsters i doctorats i gairebé plena en graus, segons l’enquesta d’inserció laboral als titulats universitaris 2023
Creixement de l’ocupació, més estabilitat laboral, pèrdua de poder adquisitiu i l’anglès com a competència amb més dèficit formatiu: aquests són alguns dels resultats de l’Enquesta d’Inserció Laboral dels titulats i titulades de les universitats catalanes 2023.

AQU Catalunya ha presentat els resultats de l’enquesta d’inserció laboral 2023 en una jornada virtual que ha comptat amb la participació del conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal; la rectora de la Universitat Oberta de Catalunya, Àngels Fitó; la presidenta del Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya; Montserrat Guàrdia; el president d’AQU Catalunya, Francesc Xavier Grau; el director d’AQU Catalunya, Jaume Valls; i la coordinadora de l’Estudi, Anna Prades.
El director d’AQU Catalunya, Jaume Valls, ha presentat l’enquesta destacant que s’han recollit gairebé 41.000 respostes, que representen el 46% de la població de referència: “Tenim una enquesta amb un error mostral molt baix, i això ens permet estar convençuts de la robustesa dels resultats”.
Després de l’exposició dels resultats ha intervingut el president d’AQU Catalunya, Francesc Xavier Grau, que ha posat en context la feina de l’Agència: “La nostra feina principal és avaluar i acreditar el nivell de qualitat però també té com a funcions subministrar als agents del sistema, principalment les universitats, informació rellevant que els permeti la millora de la qualitat, i també informar la societat”.
Li ha agafat el relleu Montserrat Guàrdia, presidenta del Consell Social de la UPC, que ha afirmat: “Un informe no només son dades sinó actuacions en funció d’aquestes dades”, i “com més inversió en universitat, més capacitat de fluir en llocs de treball en empreses del nostre país”.
Àngels Fitó, rectora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha assegurat: “En un context de canvi del mercat laboral, la nova ocupabilitat es caracteritza per tres coses: una perspectiva competencial, més transversal, que les universitats hem d’integrar; una perspectiva temporal, ja que l’educació superior té una necessitat formativa al llarg de la vida, i una perspectiva sistèmica, que inclogui tots els actors”. Així mateix creu que “ha augmentat l’expectativa social sobre les universitats per proveir d’ocupabilitat les persones tot i que la inserció laboral depèn d’altres factors que van més enllà”.
El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, ha subratllat el valor afegit que suposa disposar d’una sèrie d’enquestes sobre inserció laboral, ja que aporten coneixement sobre el sistema universitari i de recerca de Catalunya. En aquest sentit, Nadal ha afirmat que els resultats de l’enquesta evidencien que “no és veritat que les universitats són fàbriques d’aturats; pràcticament en graus, màsters i doctorats s’assoleix la plena ocupació”, i que no hi ha fuga de talent: “no només disminueix, sinó que hi ha un terç dels estudiants internacionals que es queden a treballar aquí. Per tant, hi ha una certa capacitat de captació de talent, i alhora una major capacitat de retenció de talent de la que el sistema tenia l’any passat”.
En aquesta línia, el conseller ha destacat la qualitat del sistema català de coneixement: “els ensenyaments universitaris que es donen a Catalunya són d’alta qualitat, competitius, i la gent que hi estudia troba feina”. “Les dades demostren que és un sistema que aporta coneixement, molta capacitat de recerca, captació de recursos i feina per la gent que hi estudia”, ha reblat.
L’Enquesta d’Inserció Laboral de les persones titulades universitàries a Catalunya, que AQU Catalunya coordina des de fa més de 20 anys, és fruit de l’interès de les universitats i els centres d’educació superior catalans de disposar d’indicadors laborals per a la reflexió i la millora de la qualitat de les titulacions. Entre altres objectius, l’enquesta, que analitza la situació laboral de les persones titulades fa 3-4 anys, s’orienta a ajustar l’oferta i la demanda laboral a nivell universitari i a informar i millorar l’orientació educativa.
En l'edició del 2023 hi han participat més de 1.500 titulacions i s’han recollit gairebé 41.000 respostes que representen el 46% de la població de referència. Els principals resultats d’aquesta edició, que varien en funció de cada titulació, són els següents:
- Creix l’ocupació: les dades mostren que s’assoleix el mínim històric de la taxa d’atur des del 2011, i els màsters i els doctorats se situen fins i tot per sota del llindar del 5%.
- S’incrementa l’estabilitat laboral: 7 de cada 10 contractes són fixos.
- Pèrdua del poder adquisitiu: es detecta des del 2014 com a conseqüència de la inflació, tot i el creixement dels salaris nominals.
- Dèficit de formació en competències comunicatives: l’anglès segueix sent la principal competència a millorar, seguida de l’expressió escrita en el cas dels graus i l’escrita i l’oral en el cas dels màsters.
- S’estanca la taxa de persones que tornaria a repetir la mateixa titulació: són 7 de cada 10 en el cas dels graus i màsters i 8 de cada 10 en el cas dels doctorats.
- Els portals web tenen més pes com a via d’entrada a la primera feina per les persones titulades en grau.
- Estudiar un màster augmenta les possibilitats de promoció i de millora salarial, alhora que és una font d’atracció i retenció del talent.
- Les empreses ja ocupen a més de la meitat dels doctors i doctores recents, malgrat 2 de cada 3 opinen que no fan funcions pròpies del seu nivell formatiu.
Consulteu els informes:
La inserció laboral dels graduats i graduades de les universitats catalanes (setembre de 2023)
La inserció laboral dels titulats i titulades de màster de les universitats catalanes (setembre 2023)
La inserció laboral dels doctors i doctores de les universitats catalanes (setembre de 2023)