Objectius
En 20 anys, el sistema universitari català ha construït un dels sistemes d’informació estadística sobre la inserció laboral dels nostres graduats més ric, robust i fiable del món. La informació s’analitza en els informes i es publica a través del portal EUC Dades.
El 2014, gràcies a la col·laboració de la Fundació Bancària “la Caixa”, per mitjà del conveni signat amb la Generalitat de Catalunya, AQU Catalunya va poder dur a terme la primera edició de l’estudi “La inserció laboral dels graduats universitaris des de la perspectiva dels ocupadors”, que el 2017-2019 té la seva segona edició.
Aquest estudi pretén proporcionar a les universitats informació sobre la percepció del mercat laboral respecte de la formació universitària, per tal d’enfortir les sinergies entre aquests dos mons i poder millorar els programes formatius.
La Generalitat de Catalunya així com universitats i organismes professionals s’han implicat fortament i de manera transversal en la realització d’aquesta segona edició de l’estudi que ha enquestat setze sectors productius, entre ells el sector de la comunicació.
L’enquesta la sector de la comunicació ha estat dissenyada per específicament per conèixer l’opinió de les empreses que contracten a les persones titulades recentment de l’àmbit de la Comunicació, és a dir, de les titulacions de Comunicació Audiovisual, Periodisme i Publicitat i Relacions Públiques.
A més, per dur a terme l’enquesta s’ha comptat amb la col·laboració de les universitats que imparteixen aquesta titulació a Catalunya així com del grup de recerca Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la Universitat Autònoma de Barcelona i de diferents col·legis professionals: el Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Col·legi professional de l’audiovisual de Catalunya i el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya.
Aquesta jornada vol ser un espai de reflexió i diàleg entre els diferents agents que tenen responsabilitat en la formació dels professionals de l’àmbit de la comunicació i ha de servir com a punt de partida per a la proposta de millores en la seva formació. La jornada tindrà els apartats següents:
- Un acadèmic expert de l’àmbit de la comunicació farà una presentació sobre la prospectiva d'aquest l’àmbit.
- Tot seguit, es presentaran els resultats de l’enquesta als ocupadors de l’àmbit de la comunicació. Es mostraran resultats sobre les dificultats de contractació, les competències transversals i específiques a millorar en la formació superior, la col·laboració de les empreses amb les universitats, la prospectiva del sector, etc.
- Després, es farà una taula rodona que des de diferents perspectives permeti reflexionar i aportar millores que es podrien plantejar d’introduir en la formació dels futurs professionals de la comunicació.
- Per últim, un grup d’estudiants de l’àmbit de la comunicació presentarà les conclusions de la jornada.